Participation and democracy in public school management: myth or reality?

  • Maria Cecília Luiz Universidade Federal de São Carlos
  • Flavio Caetano da Silva Universidade Federal de São Carlos
  • Ronaldo Martins Gomes Universidade Federal de São Carlos
Keywords: School, School Management, Bureaucracy, Organization

Abstract

This paper is the result of the research “Bureaucratic Organization and School Management: the school principals perspective of Cascavel’s municipal schools”, funded by Araucaria Foundation. The study investigated the conception that the school principals of municipal education system have about management and their relationship with school bureaucracy. Thus the main theoretical matrices about bureaucratic organization as well as their inclusion in the scope of educational organizations are identified. A field research by means of questionnaires with principals of Cascavel’s municipal schools was developed to identify the bureaucratization degree in school units, and how principals perceive and act on this reality.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Flavio Caetano da Silva, Universidade Federal de São Carlos

Graduado na Licenciatura em Pedagogia pela Universidade Estadual de Campinas (1991), graduado em Geografia pela Faculdade de Estudos Sociais de Limeira (1992), mestre em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (1995) e doutor em Educação pela Universidade de São Paulo (2002). Atualmente é professor adjunto da Universidade Federal de São Carlos - UFSCar, lotado no Ded - Departamento de Educação e credenciado no Programa de Pós-Graduação em Educação da UFSCar, nos cursos de graduação presencial e a distância e na Pós-Graduação no Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da UFSCar, na linha de pesquisa: Educação, Cultura e Subjetividade. Atua principalmente nos seguintes temas: Políticas Públicas e Gestão Escolar, Financiamento da Educação Básica, Teoria da Administração da Educação, Formação de educadores, gênero e discurso.

Ronaldo Martins Gomes, Universidade Federal de São Carlos

Graduado em Bacharelado, em Ciências Jurídicas pela Faculdade de Direito de São Carlos, e em Licenciatura em Filosofia pelas Faculdades Claretianas de Batatais. Especialização lato senso, em História, Cultura e Educação pelo Centro Universitário Central Paulista; e em Educação de Jovens e Adultos pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). É professor das disciplinas de Filosofia e Sociologia na Rede Pública Estadual. Mestrando do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da UFSCar, na linha de pesquisa: Educação, Cultura e Subjetividade

Published
2013-03-17
How to Cite
Luiz, M. C., Silva, F. C. da, & Gomes, R. M. (2013). Participation and democracy in public school management: myth or reality?. Teoria E Prática Da Educação, 15(2), 115-128. https://doi.org/10.4025/tpe.v15i2.17294
Section
Articles