>b>POLICIES OF ACCESS AND MAINTENANCE FOR DEAF STUDENTSIN HIGHER EDUCATION

  • Laura Ceretta Moreira Universidade Federal do Paraná
  • Noemi Nascimento Ansay Universidade Estadual do Paraná
  • Sueli Fátima Fernandes Universidade Federal do Paraná
Keywords: Deaf inclusion in higher education, Educational policies, Bilingual education for deaf

Abstract

This article discusses the access and maintenance policies in Higher Education, specifically involving the trajectory of deaf students enrolled at the Federal University of Paraná (UFPR), between 2002 and 2015. More notably from the 2000s, the design and implementation of educational policies concerning inclusion in the educational system reflected a significant increase in the inflow of deaf students in Higher Education in Brazil, in contrast to the historical exclusion seen in previous decades.The data analyzed show visible numerical growth, but obscure the differences in the required policies for bilingual deaf and people with hearing loss that do not require changes in the linguistic situation of the institution, but only technical, technological and/or methodological resources for their school inclusion process. We conclude that the UFPR institutionalization of bilingual education policy (Sign Language and Portuguese) was nurtured by the presence of the first deaf students who use the Sign Language as their first language, in undergraduate courses Sign Language and post graduation. The importance of legal provisions in the government and institutional levels, the work of support centers for people with special needs in universities, the enforcement of the deaf movements in different policies, the work of Sign Language interpreters, translators and bilingual professionals, together with the role of deaf students in the planning and execution of actions that include them, are some of the aspects highlighted in this work as a core for the inclusion process.

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Author Biographies

Laura Ceretta Moreira, Universidade Federal do Paraná
Possui Licenciatura em Educação Especial pela UFSM e em Pedagogia pela FIC- Santa Maria/RS. Mestrado em Educação pela UFSM e Doutorado em Educação pela USP. É professora associada da UFPR, no Setor de Educação e no Programa de Pós-Graduação e Educação. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Política e Planejamento Educacional, atuando principalmente nos seguintes temas de pesquisa: inclusão educacional, educação especial, ensino superior, acessibilidade e necessidades educacionais especiais. Atualmente coordena a CEPIGRAD ( Coordenação de Estudos e Pesquisas Inovadoras da Graduação) e o NAPNE ( Núcleo de Apoio às Pessoas com Necessidades Educacionais Especiais) na UFPR.
Noemi Nascimento Ansay, Universidade Estadual do Paraná
Possui graduação em Bacharelado de Musicoterapia pela Faculdade de Artes do Paraná; pós-graduação em Psicopedagogia pela Universidade Tuiuti; Mestrado em Educação pela Universidade Federal do Paraná e Doutorado em Educação pela UFPR  no Programa de Pós-graduação em Educação na linha de pesquisa de Políticas Educacionais. Atualmente é professora assistente, nível B da Faculdade de Artes do Paraná - FAP na qual é responsável pelas disciplinas de Musicoterapia no Ensino Especial e Regular e Pedagogias Musicais, supervisão e orientação de estágios e orientação de trabalhos de conclusão de curso e do Programa de Iniciação Científica. Faz parte do Núcleo de Estudos e Pesquisas Interdisciplinares em Musicoterapia - NEPIM-CNPq.Faz parte da Comissão Editorial da Revista Brasileira de Musicoterapia ( 2010-2015). Mediadora do Programa de Enriquecimento Instrumental (PEI). Tem experiência na área de Musicoterapia, Psicopedagogia e Educação, com ênfase em Educação Inclusiva. Escritora dos livros: Ciranda das Letras: a poética do alfabeto ( acessibilidade em LIBRAS) e Portas Abertas.
Sueli Fátima Fernandes, Universidade Federal do Paraná
Doutora em Letras/Estudos Linguísticos pela Universidade Federal do Paraná (2003); Mestre em Linguística pela Universidade Federal do Paraná (1998); Especialista em Alfabetização pela Universidade Federal do Paraná (1992); Graduada em Letras Inglês pela Universidade Federal do Paraná (1988). Professora do Setor Ciências Humanas da UFPR e do Programa de Pós-Graduação em Educação da UFPR - Linha de Pesquisa: Políticas educacionais. Coordenadora do Curso de Graduação em Letras Libras (UFPR). Pesquisadora na área de Educação Especial, Educação Bilíngue para Surdos e Letramento/Ensino de português como segunda língua para surdos. Autora de livros na área da educação especial e educação de surdos
Published
2016-09-15
How to Cite
Moreira, L. C., Ansay, N. N., & Fernandes, S. F. (2016). >b>POLICIES OF ACCESS AND MAINTENANCE FOR DEAF STUDENTSIN HIGHER EDUCATION. Teoria E Prática Da Educação, 19(1), 49-60. https://doi.org/10.4025/tpe.v19i1.31802
Section
Articles