ACTIVE METHODOLOGIES AND THE ATTENTIONAL SYSTEM: A STATE OF KNOWLEDGE

  • Cheila Graciela Gobbo Bombana Universidade de Passo Fundo
  • Adriano Canabarro Teixeira Universidade de Passo Fundo

Abstract

This study is justified by the need for greater understanding on the theme "Active Methodologies as enhancers of the Attentional System". Considering that the auxiliary process of learning attention is composed by the Attentional System, we have the objective of analyzing the productions in education, made in Brazil, in the last 5 years about Active Methodologies, Digital Technologies, and about the Attentional System in the learning process. A state of knowledge research was conducted, qualitatively analyzed 6 dissertations and 1 article. The results show contributions of the combination between Active Methodologies and Digital Technologies for the development of student autonomy, also show the potential of Electronic Games to improve students' attentional capacity and evidence the scarcity of study that directly relates Active Methodologies and Attentional System.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cheila Graciela Gobbo Bombana, Universidade de Passo Fundo

Professora Ensino Médio e Superior na área de Informática/ Engenharia de Software no Instituto Federal do Rio Grande do Sul - Campus Sertão.

Graduada em Sistemas de Informação, especialista em Gestão e Desenvolvimento de Tecnologia da Informação,  com Formação Pedagógica e Licenciatura Plena em Sistemas de Informação.

Mestranda em Educação na Universidade de Passos Fundo, desenvolvendo pesquisa relacionada ao uso de Metodologias Ativas de Aprendizagens e Tecnologias Digitais aplicadas a Educação.

Adriano Canabarro Teixeira, Universidade de Passo Fundo
Concluiu o doutorado em Informática na Educação na Universidade Federal do Rio Grande do Sul [UFRGS] em 2005, período em que estive na Universidade de Roma Três – Itália por um ano para realizar estágio de doutorado. Pós-doutor em Educação pela UFRGS com apoio do CNPq. Atualmente sou Professor Titular na Universidade de Passo Fundo onde atua no Programa de Pós-Graduação em Educação - Mestrado e Doutorado- e no Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática - Mestrado -, ambos da Universidade de Passo Fundo. Atua como pesquisador colaborador no Departamento de Ciência da Formação da Universidade de Roma Três. Em 2011 idealizou os Seminários Nacionais de Inclusão Digital e coordenou as quatro primeiras edições. Em 2014 idealizou os projetos Berçário de Hackers, Escola de Hackers e Escola de Hackers Avançada da Prefeitura Municipal de Passo Fundo.
Published
2020-08-11
How to Cite
Bombana, C. G. G., & Teixeira, A. C. (2020). ACTIVE METHODOLOGIES AND THE ATTENTIONAL SYSTEM: A STATE OF KNOWLEDGE. Teoria E Prática Da Educação, 23(1), 73-88. https://doi.org/10.4025/tpe.v23i1.48582
Section
Articles