EVALUATION OF THE INNOVATIVE MIDDLE EDUCATION PROGRAM -IMEP - IN TOCANTINS STATE.

Abstract

The Innovative High School Program - ProEMI, aims to provide technical and financial support to the Brazilian public high schools, aiming at the autonomy in the elaboration of their curricula, in an integrated, participative and innovative way, aiming to promote the improvement of the indexes., in this educational segment. A qualitative and quantitative approach was used, using document analysis and semi-structured interviews to collect data. ProEMI actions were evaluated at State School Frederico José Pedreira Neto, de Palmas, Tocantins. It was found the limitation of the exclusive use of QL to evaluate the program, because the indicators are important but insufficient. Thus, the QL was adapted with the inclusion of guidelines pointed by the school staff. There was a commitment from the school to streamline the curriculum and assist students in the development of core skills, but a deficit in the records that justifies the need for monitoring since implementation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Victor Ferreira Diniz, GESTÃO PÚBLICA ESTADUAL DO TOCANTINS

Mestre em Gestão de Políticas Públicas e Licenciado em História pela UFT. Gestor Público no Governo do Estado do Tocantins. Palmas, Tocantins.

References

ALMEIDA, M. E. B.; ALVES, R. M.; LEMOS, S. D. V. Web Currículo: aprendizagem, pesquisa e conhecimento com o uso de tecnologias digitais. Rio de Janeiro: Letra Capital, 2014.
ALMEIDA, M.E.B; VALENTE, J. A. Integração currículo e tecnologias e a produção de narrativas digitais. Currículo sem fronteiras, v. 12, n. 3, p. 57-82, 2012.
ARRETCHE, M. T. S. Uma contribuição para fazermos avaliações menos ingênuas. In: BARREIRA; CARVALHO (org.) Tendências e perspectivas na avaliação de políticas e programas sociais. São Paulo: IEE/PUC-SP, 2001.
BRASIL. Ministério da Educação. Programa Ensino Médio Inovador - ProEMI. Apresentação. Disponível em:< http://pactoensinomedio.mec.gov.br/index.php?option=com_content&view=article&id=23> Acesso em 29 Abr. 2017.
BRASIL. MEC/SEB. Institui o Programa Ensino Médio Inovador. Portaria ministerial n. 971, de 09 de outubro de 2009. Brasília, DF: SEB/MEC, 2009a. 8p.
BRASIL. MEC/SEB. Programa Ensino Médio Inovador: Documento Orientador. 2016/2017. Brasília: SEB/MEC, 2016. 23p. Disponível em: < http://portal.mec.gov.br/docman/novembro-2016-pdf/50311-documento-orientador-adesao-20162017-pdf/file> Acesso em 01 jul. 2018.
BRASIL. Plano Nacional de Educação 2014-2024 [recurso eletrônico]: Lei nº 13.005, de 25 de junho de 2014, que aprova o Plano Nacional de Educação (PNE) e dá outras providências. – Brasília: Câmara dos Deputados, Edições Câmara, 2014. Disponível em: Acesso em 20 set. 2018.
BRAVO, R. de S. Avaliação de Políticas Públicas Educacionais: O caso do programa de qualidade no ensino da Secretaria de Educação do Estado do Paraná. 2002. 103f. Dissertação (Mestrado em Administração Pública). Fundação Getúlio Vargas. Escola Brasileira de Administração Pública, Rio de Janeiro.
CUNHA, C. G. S. Avaliação de Políticas Públicas e Programas Governamentais: tendências recentes e experiências no Brasil. Revista Estudos de Planejamento, n. 12, 2018.
DEUBEL, A.N. R. Políticas Públicas: Formulación, implementación y evaluación. Bogotá: Ediciones Aurora, 2002.
Entrevista 1. [nov. 2018]. Entrevista realizada em Palmas, 2018. 1 arquivo .mp3 (58 min.).
Entrevista 2. [nov. 2018]. Entrevista realizada em Palmas. 2018. 1 arquivo .mp3 (58 min.).
Entrevista 3. [nov. 2018]. Entrevista realizada em Palmas. 2018. 1 arquivo .mp3 (58 min.).
Entrevista 4. [nov. 2018]. Entrevista realizada em Palmas. 2018. 1 arquivo .mp3 (35 min.).
Entrevista 5. [nov. 2018]. Entrevista realizada em Palmas. 2018. 1 arquivo .mp3 (17 min.).
Entrevista 6. [dez. 2018]. Entrevista realizada em Palmas. 2018. 1 arquivo .mp3 (17 min.).
Entrevista 7. [dez. 2018]. Entrevista realizada em Palmas. 2018. 1 arquivo .mp3 (16 min.).
Entrevista 8. [dez. 2018]. Entrevista realizada em Palmas. 2018. 1 arquivo .mp3 (27 min.).
FLICK, U. Introdução à pesquisa qualitativa. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2009.
FREY, K. Políticas públicas: um debate conceitual e reflexões referentes à prática da análise de políticas públicas no Brasil. Planejamento e Políticas Públicas. nº 21, 2000. Disponível em: < http://www.ipea.gov.br/ppp/index.php/PPP/article/view/89/158> Acesso em: 20 fev. de 2018.
GABRIELIAN, V.; YANG, K.; SPICE, S. Qualitative Research Methods. IN: YANG, K.; MILLER, G. J. Handbook of research methods in public administration. 2nd. Ed. New York: M Dekker, c1999, p.141-168.
GATTI, B.A. Estudos quantitativos em educação. Educação e Pesquisa, v. 30, n. 1, 2004. Disponível em: Acesso em: 20 de jun. 2017.
GODOY, A. S. Introdução à pesquisa qualitativa e suas possibilidades. Revista de administração de empresas, v. 35, n. 2, p. 57-63, 1995. Disponível em: < http://www.scielo.br/pdf/rae/v35n2/a08v35n2.pdf> Acesso em 25 de jun. 2017.
GONZALEZ, T. The Role of Values in the Evaluation of Policies for Complex Educational Systems. RMIE, México, v. 16, n. 50, p. 853-883, sept. 2011 Disponível em: . Acesso em: 08 jun. 2018.
HEIDEMANN, F. G. Do sonho do progresso às políticas de desenvolvimento. IN: HEIDEMANN, F. G; SALM, J.F. (orgs). Políticas públicas e desenvolvimento: bases epistemológicas e modelos de análises. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2009.
JANNUZZI, P. M. Avaliação de programas sociais: conceitos e referenciais de quem a realiza. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 25, n. 58, p. 22-42, 2014.
JANNUZZI, P. M. Monitoramento e avaliação de programas sociais: uma introdução aos conceitos e técnicas. Campinas: Alínea, 2016.
KOHN, K.; MORAES, C. H. O impacto das novas tecnologias na sociedade: conceitos e características da Sociedade da Informação e da Sociedade Digital. In: XXX Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação. 2007. p. 1-13.
MARQUES, E. As políticas públicas na ciência política. In: MARQUES, E. e FARIA, C. (org.). A política pública como campo multidisciplinar. São Paulo, Editora Unesp, 2013.
MOKATE, K. M. Convirtiendo el “monstruo” en aliado: la evaluación como herramienta de la gerencial social. Revista do Serviço Público, Ano 53 Número 1, Jan-Mar 2002. Disponível em Acesso em: 05 set. 2019.
PEREIRA, E. C.; CONCEICAO, R. J.; NUNEZ, B. E.C. A metodologia do marco lógico e a gestão da informação: um estudo de caso para Tunas-PR. Transinformação, Campinas, v. 21, n. 1, p. 63-75, Apr. 2009 Disponível em: m . Acesso em: 08 jun. 2018.
PFEIFFER, P. O quadro lógico: um método para planejar e gerenciar mudanças. Revista do Serviço Público, ano 51, n. 1, 2000. Disponível em: Acesso em 25 mar. 2018.
SANTOS, M. G. Políticas Públicas: Contribuições para o debate. In: KANAANE, Roberto; FILHO, A.F.; FERREIRA, M.das G. (Orgs.). Gestão Pública: planejamento, processos, sistemas de informação e pessoas. São Paulo: Atlas, 2010.
SARAVIA, E. Introdução à teoria da política pública. IN: SARAVIA, E.; FERRAREZI, E. (orgs). Políticas Públicas. Coletânea. Brasília: ENAP, 2006. 2v.
SEDUC-TO, Secretaria de Estado da Educação, Juventude e Esportes. Relatório síntese do Programa Ensino Médio Inovador – ProEMI de 2016, 2017 e 2018. Técnica Responsável Nelma Maria Matias Pinheiro. Palmas- TO, 2018.
SEN, A. Algumas ideias sobre o Dia Internacional da Alfabetização. In: UNESCO. Alfabetização como liberdade. Brasília, DF: Unesco: MEC, 2003. Disponível em:< http://www.dominiopublico.gov.br/download/texto/ue000001.pdf>. Acesso em: 12 dez.2018.
SUBIRATS, L. Analisis de politicas publicas y eficácia de la administracion. Madrid –ESP. Ministerio para las Administraciones Publicas, 1992.
Published
2020-12-01
How to Cite
Victor Ferreira Diniz, & Lina Maria Gonçalves. (2020). EVALUATION OF THE INNOVATIVE MIDDLE EDUCATION PROGRAM -IMEP - IN TOCANTINS STATE. Teoria E Prática Da Educação, 23(2), 39-60. https://doi.org/10.4025/tpe.v23i2.51649
Section
Articles