CONTINUING EDUCATION AND ASSISTIVE TECHNOLOGY: A STUDY BASED ON THE MULTIFUNCTIONAL RESOURCE ROOMS TEACHERS' CONCEPTIONS

Abstract

The presence of students with disabilities in regular teaching classes has required teachers to have specific training in Assistive Technology (AT). From 2013 to 2016, University X, in partnership with the agency responsible for Special Education in a city in the southeastern region, developed a research aimed at the continuous training of teachers to work in the Multifunctional Resource Rooms (MRR). The aim of the study was to describe the conceptions of MRR teachers from city X about the continuing education received in AT. The study that used qualitative methodology was developed in X and in some MRR. Interviews were conducted with the eighteen participating MRR teachers. In addition to the semi-structured interview script, a field diary, audio recordings and filming were used. The results showed that the training of teachers to work in the MRR with this student is important for the implementation of AT resources and services.

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Author Biographies

Carolina Rizzotto Schirmer, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Fonoaudióloga, Pós Doutorado em Educação pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro - UERJ, Doutora em Educação pela UERJ, integrante do Grupo de Pesquisa Linguagem e Comunicação Alternativa e sub-coordenadora do Laboratório de Tecnologia e Comunicação Alternativa do Programa de Pós-Graduação em Educação (PROPEd) da UERJ. Membro da Sociedade Internacional em Comunicação Alternativa – ISAAC e da Associação Brasileira de Comunicação Alternativa - ISAAC Brasil.

Leila Regina d'´Oliveira de Paula Nunes, Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
Psicóloga pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1970), mestre em Educação Especial pela George Peabody College (1977) e Ph.D. em Educação Especial pela Vanderbilt University (1985). Atualmente é professora titular da Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Pesquisadora 1 D do CNPq.
Stefhanny Paulimineytrick Nascimento Silva, Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)

Doutoranda em Educação pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro - UERJ. Mestre em Educação pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro - UERJ.

Maria Gabriela Lopes Araújo, Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)

Mestranda em Educação pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro - UERJ.

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Published
2021-08-27
How to Cite
Schirmer, C. R., Regina d’´Oliveira de Paula NunesL., Paulimineytrick Nascimento Silva, S., & Lopes Araújo, M. G. (2021). CONTINUING EDUCATION AND ASSISTIVE TECHNOLOGY: A STUDY BASED ON THE MULTIFUNCTIONAL RESOURCE ROOMS TEACHERS’ CONCEPTIONS. Teoria E Prática Da Educação, 24(2), 68-85. https://doi.org/10.4025/tpe.v24i2.58149
Section
Articles