THE CHEMICAL CIRCUS:
FROM EMPATHY TO CHEMICAL REACTIONS
Abstract
The chemistry is present in several places, even without having an intrinsic view of it, it is possible to find it in a circus ring during the circus show. Although always surrounded by the stereotype of magic and inexplicable actions, circuses also have the beauty of being scientific. The Circo Químico aims to demystify and disseminate the scientific look to the local community during the show, as well as to work on empathy in students through active methodologies. The project was developed in a chemistry club of a state school in the interior of Minas Gerais.
Downloads
References
BARBOSA, E. F; MOURA, D. G. Metodologias ativas de aprendizagem na Educação Profissional e Tecnológica. B. Tec. Senac, v. 39, n. 2, p. 48-67, 2013.
BENDER, W.N. Aprendizagem baseada em projetos: Educação diferenciada para o século XXI. Porto Alegre: Penso Editora, 2014.
BOGDAN, R.C.; BIKLEN, S.K.; Investigação qualitativa em educação: Uma introdução a teoria e aos métodos. Trad: Alvarez, M.J.; Santos, S.B.; Baptista, T.M; Porto: Porto Editora, 1994.
BOLOGNESI, M. F. Palhaços. São Paulo: Editora Unesp, 2003.
BRASIL. Lei nº 6.533, de 24 de maio de 1978.Dispõe sobre a regulamentação das profissões de Artistas e de técnico em Espetáculos de Diversões, e dá outras providências. Presidência da República. Casa Civil. Subchefia de assuntos jurídicos, Brasília, DF, 24 mai 1978. Disponível em:
BRASIL. Lei nº 8.069, de 12 de julho de 1990. Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente e dá outras providências. Presidência da República. Casa Civil. Subchefia de assuntos jurídicos, Brasília, DF, 12 jul 1970. Disponível em:
Brasil. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Média e Tecnológica. Parâmetros Curriculares Nacionais - Ciências da Natureza e suas Tecnologias. Brasília: MEC, 2002.
BRUNER, Jerome. Uma nova teoria da aprendizagem. Rio de Janeiro: Bloch, 1976.
COOREY, J. Active Learning Methodsand Technology: Strategies for Design Education. International Journal of Art& Design Education, v. 35, n. 3, p. 337-347, 2016.
COSTA, Marta Maria Freitas da. O velho-novo circo: um estudo de sobrevivência organizacional pela preservação de valores institucionais. Dissertação (Mestrado em Administração Pública). Escola Brasileira de Administração, Fundação Getúlio Vargas. Rio de Janeiro, 1999, 204p.
COSTA, A. C. P; TIAEN, M. S; SAMBUGARI, M. R. N. Arte circense na escola: Possibilidade de um enfoque curricular interdisciplinar. Olhar de professor. Ponta Grossa, n. 11, v. 1, p. 197-217, 2008.
DEWEY, J. Vida e educação. São Paulo: Nacional, 1950
DUPRAT, Rodrigo Mallet. Atividades Circenses: Possibilidades e Perspectivas para a Educação Física Escolar. 2007. Dissertação. (Mestrado em Educação Física). Universidade Estadual de Campinas Faculdade de Educação Física, Campinas, 2007.
FREIRE, P. R. N. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 27. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
KRAJCIK, J.S; BLUMENFELD, P.C. Project-Based Learning. In: SAWYER, R. K. (ed). The Cambridge Handbook of the Learning Sciences. 1ed. Cambridge: Cambridge University Press, 2006, p.317-333.
LEITE, B. S. Aprendizagem tecnologia ativa. Revista Internacional de Educação Superior. Campinas, n. 3, v. 4, p. 580-609, 2018.
MAGALHAES, R.; RUAO, T. A imagem da ciência e dos cientistas: retratos de um estudo na Universidade do Minho.OBS. Lisboa, v. 12, n. 3, p. 195223, set. 2018.Disponível em:
MARKHAM, T; LARMER, J. RAVITZ, J. (organizadores). Aprendizagem baseada em projetos: Guia para professores de ensino fundamental e médio. 2 ed. Porto Alegre: Artmed, 2008.
MOREIRA, M. A; O que é afinal aprendizagem significativa. Qurriculum, La Laguna, Espanha, 2012.
NOGUEIRA, N.R. (2002). Pedagogia dos Projetos: Etapas, papeis e atores. 4 ed. São Paulo: Érica, 2008.
Nogueira, N. R. (2002), Pedagogia dos Projetos. Érica.
PASTERNAK, N; ORSI, C. Ciência no cotidiano: Viva a Razão, abaixo a ignorância. São Paulo: Contexto, 2020.
PIAGET, J. W. F. Psicologia e pedagogia. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2006.
REZNIK, G; MASSARANI, L; MOREIRA, I. C. Como a imagem de cientista aparece em curtas de animação? Hist. cienc. Saúde-Maguinhos. Rio de Janeiro, v.26, n.3, p.753-777, Sept. 2019. Disponível em:
SILBERMAN, M. Active learning: 101 strategies do teachanysubject. Massachusetts: Allynand Bacon, 1996.
SILVA, Erminia. As múltiplas linguagens na teatralidade circense: Benjamim de Oliveira e o circo-teatro no Brasil no final do século XIX e início do século XX. 369p. Tese (Doutorado em História). Departamento de História do Instituto de Filosofia e Ciências Humanas da Universidade Estadual de Campinas. Campinas, 2003.
TORRES, A. O circo no Brasil. Rio de Janeiro: FUNARTE/ Editora Atrações, 1998.
VALENTE, J. A.; ALMEIDA, M. E. B; GERALDINI, A. F. S. Metodologias ativas: das concepções às práticas em distintos níveis de ensino. Revista Diálogo Educacional, v. 17, n. 52, p. 455-478, 2017.
VASCONCELLOS, C. S. Currículo: a atividade humana como princípio educativo. São Paulo: Libertad, 2009.
VERGARA, S. C. Gestão de Pessoas. 8.ed. São Paulo: Atlas, 2009.
Copyright (c) 2022 Teoria e Prática da Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a) Os autores mantêm os direitos autorais e concedem à Revista Teoria e Pratica da Educação o direito de primeira publicação
b) Esta revista proporciona acesso público a todo o seu conteúdo, uma vez que isso permite uma maior visibilidade e alcance dos artigos e resenhas publicados.







