THE CHEMICAL CIRCUS:

FROM EMPATHY TO CHEMICAL REACTIONS

Keywords: teaching chemistry; circus arts; active methodologies

Abstract

The chemistry is present in several places, even without having an intrinsic view of it, it is possible to find it in a circus ring during the circus show. Although always surrounded by the stereotype of magic and inexplicable actions, circuses also have the beauty of being scientific. The Circo Químico aims to demystify and disseminate the scientific look to the local community during the show, as well as to work on empathy in students through active methodologies. The project was developed in a chemistry club of a state school in the interior of Minas Gerais.

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Author Biographies

Caio César Rodrigues de Freitas, Universidade Federal do Espírito Santo

Natural de Mantena-MG, concluiu a licenciado em Química pelo CEUNES/UFES em 2018. Entre setembro/2016 –julho/2017 realizou graduação Sanduiche no Instituto de Educação da Universidade de Lisboa. Durante a graduação foi bolsista do Programa de Bolsas de Iniciação à Docência (PIBID) e do Programa de Iniciação Científica Júnior (PIC Jr).
Desde de 2018 é professor efetivo de Química da Educação Básica Mantena-MG. E atualmente é aluno do Programa de Mestrado de Ensino da Educação Básica (PPGEEB) do CEUNES.

Gilmene Bianco, Universidade Federal do Espírito Santo

Graduação em Quimica pela Universidade Federal de Santa Catarina (1994), mestrado em Química pela Universidade Federal de Santa Catarina (1997) e doutorado em Química (Físico-Química) pela Universidade de São Paulo (2001). Atualmente, professora associada da Universidade Federal do Espírito Santo. Tem experiência na área de Química, com ênfase em Polímeros e Ensino de Química.

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Published
2022-05-24
How to Cite
Rodrigues de Freitas, C. C., & Bianco, G. (2022). THE CHEMICAL CIRCUS: . Teoria E Prática Da Educação, 25(1), 42-60. https://doi.org/10.4025/tpe.v25i1.59480
Section
Articles