SCIENTIFIC LITERACY AND THE APPROACH SCIENCE, TECHNOLOGY AND SOCIETY AS PRINCIPLES OF INITIAL TEACHER EDUCATION IN PEDAGOGY

Keywords: Initial teacher education in Pedagogy. Scientific Literacy. Science, Technology and Society.

Abstract

The article discusses the concept of scientific literacy based on the Science, Technology and Society curriculum (STS) as fundamental principles for the qualification of initial and continuing teachers training course in Pedagogy. To this end, it seeks to present the results and reflections of an initial training project in the area of ​​Natural Sciences, with a focus on extension, carried out with the students of the referred course, at the Federal University of Pelotas, between the years of 2018 and 2019. The methodology is based on bibliographic research, documentary analysis of the National Common Curricular Base and critical reflection on the results of carrying out intervention actions in the school, based on the permanent dialogue between the university and the public school institutions of basic education. The debate is based, especially, on authors such as Lorenzetti (2020), Chassot (2021), Bizzo (2009) and Pavão (2011).

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Author Biographies

Caroline Terra de Oliveira, Universidade Federal de Pelotas

Licenciada em História e Pedagogia. Mestre e Doutora em Educação Ambiental pela Universidade Federal do Rio Grande - FURG. Atualmente, é Professora Adjunta do Departamento de Ensino da Faculdade de Educação na Universidade Federal de Pelotas.  

Robledo Gil, Universidade Federal de Pelotas

Bacharel e Licenciado em Ciências Biológicas pela Universidade Federal de Pelotas (UFPel). Possui Especialização e Mestrado conferidos pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da UFPel. Durante esse período, foi Professor Substituto da Faculdade de Educação (FaE / UFPel), Estatutário da Secretaria Municipal de Educação (SME) de Pelotas e Secretaria de Educação do Estado do Rio Grande do Sul (5ª CRE), exercendo suas funções docentes, respectivamente, nos cursos de Ciências Biológicas e de Pedagogia, no Ensino de Ciências (séries finais do Ensino Fundamental) e no Ensino de Biologia. Foi Professor Assistente da Universidade Federal de Goiás (UFG). Atualmente, é doutor pelo Programa de Pós-Graduação em Educação Ambiental (PPGEA) da Universidade Federal do Rio Grande (FURG), Professor Associado I da Universidade Federal de Pelotas (UFPel), atuando no Curso de Ciências Biológicas - Licenciatura e Professor do Programa de Pós-Graduação no Ensino de Ciências e Matemática (PPGECM / UFPEL). Tem experiência na área de Educação, com destaque na Formação Inicial de Professores de Ciências e Biologia e Educação Ambiental.

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Published
2021-12-17
How to Cite
Terra de Oliveira, C., & Gil, R. (2021). SCIENTIFIC LITERACY AND THE APPROACH SCIENCE, TECHNOLOGY AND SOCIETY AS PRINCIPLES OF INITIAL TEACHER EDUCATION IN PEDAGOGY. Teoria E Prática Da Educação, 24(3), 176-194. https://doi.org/10.4025/tpe.v24i3.60460
Section
Articles