THE THEORETICAL BASE GUIDING THE SUPERVISED CURRICULAR INTERNSHIP OF PHYSICAL EDUCATION COURSES
Abstract
The study is guided by the Historical-Cultural Theory. It addresses the following question: what theoretical basis guides the organization of teaching in supervised curricular internships in three Physical Education courses, which train teachers to work in schools located in the same geographic region? It adopts as: unit of analysis, the guidelines for the organization of teaching in the Curricular Internship; the indecomposable element, theoretical basis; and their respective general properties, guiding principles, theoretical conception, nature of the Physical Education object, conception of body/mind and theory/practice, creation/reproduction. Establishes tasks and six research actions. The study reveals that the three courses present different theoretical positions that are characterized, between conservative, eclectic and transformative. However, they consider the internship as a space for the application of knowledge.
Downloads
References
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CP n. 2, de 19 de fevereiro de 2002. Institui a duração e a carga horária dos cursos de licenciatura, de graduação plena, de formação de professores da Educação Básica em nível superior. Diário Oficial da União. Brasília, 4 de março de 2002. Seção 1, p. 9.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Resolução n. 7, de 31 de março de 2004. Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais para os cursos de graduação em Educação Física. Diário Oficial da União. Brasília, 5 de abril de 2004b. Seção 1, p. 18.
DAVÍDOV, Vasili Vassilievitch. La Enseñanza Escolar y el Desarrollo Psiquico: investigacion psicológica teórica y experimental. Trad. Marta Shuare. Moscu: Progreso, 1988.
DAVÍDOV, Vasili Vassilievitch; SLOBÓDCHIKOV, Víctor Ivanovitch. La enseñanza que desarrolla en la escuela del desarrollo. In: La educación y la enseñanza: una mirada al futuro. Moscu: Progreso, 1991, p. 118-144.
DAVYDOV, Vasili Vassilievitch. Análise dos Princípios Didáticos da Escola Tradicional e Possíveis Princípios do Ensino em um Futuro Próximo. In: LONGAREZZI, Andréa Maturano; PUENTES, Roberto Valdés. Ensino Desenvolvimental: Antologia. Tradução de Josélia Euzébio da Rosa e Ademir Damazio. Uberlândia: EDUFU, 2017.
DERISSO, José Luis. Construtivismo, Pós-Modernidade e Decadência Ideológica. In: MARTINS, Lígia Márcia Martins; DUARTE, Newton (Orgs.). Formação de professores: limites contemporâneos e alternativas necessárias. São Paulo: Editora UNESP; São Paulo: Cultura Acadêmica, 2010, p. 51-61.
DIAS, Marisa da Silva; SOUZA, Neusa Maria Marques de. A atividade de formação do professor na licenciatura e na docência. In: MOURA, Manoel Oriosvaldo de (Org.). Educação escolar e pesquisa na teoria Histórico-Cultural. São Paulo: Loyola, 2017, p. 183-209.
FRIZZO, Giovanni Felipe Ernst. O objeto de estudo da educação física: as concepções materialistas e idealistas na produção do conhecimento. Revista Motrivivência, Florianópolis, Ano XXV, n. 40, p. 192-206, jul. 2013.
GHIRALDELLI JÚNIOR, Paulo. Educação Física Progressista: A Pedagogia Crítico-Social dos Conteúdos e a Educação Física Brasileira. 8. ed. São Paulo: Loyola, 2003.
LEONTIEV, Alexis Nikolaevich. Actividad, Conciencia y Personalidad. Buenos Aires: Ciencias del Hombre, 1978.
LIBÂNEO, José Carlos. Democratização da escola pública: a pedagogia crítico-social dos conteúdos. 16. ed. São Paulo: Ed. Loyola, 1999.
MELLO, Rosângela Aparecida. A necessidade histórica da Educação Física na escola: os impasses atuais. São Paulo: Instituto Lukács, 2014.
MORAES, Maria Célia de. O Recuo da Teoria: dilemas na pesquisa em educação. Revista Portuguesa de Educação, Braga, v. 14, n. 1, p. 7-25, 2001.
NASCIMENTO, Carolina Picchetti. A Atividade Pedagógica da Educação Física: a proposição dos objetos de ensino e o desenvolvimento das atividades da cultura corporal. 2014. 295 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2014.
NETTO, João Paulo. Introdução ao estudo do método de Marx. São Paulo: Expressão Popular, 2011.
RUBINSTEIN. Serguei Leonidovich. Princípios de Psicologia Geral. Volume VI. 2 ed. Editora Estampa: Lisboa, 1977.
TRIVIÑOS, Augusto Nibaldo Silva. Introdução à Pesquisa em Ciências Sociais: a Pesquisa Qualitativa em Educação – O Positivismo, A Fenomenologia, O Marxismo. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2009.
VIGOTSKI, Lev Semenovich. A Construção do Pensamento e da Linguagem. Tradução de Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 2000.
Copyright (c) 2022 Teoria e Prática da Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a) Os autores mantêm os direitos autorais e concedem à Revista Teoria e Pratica da Educação o direito de primeira publicação
b) Esta revista proporciona acesso público a todo o seu conteúdo, uma vez que isso permite uma maior visibilidade e alcance dos artigos e resenhas publicados.