Literature review on affirmative action in theses in the field of education (2014-2020)
Abstract
Affirmative actions began in Brazil in local contexts, the state of Rio de Janeiro being the pioneer, only in 2012, with Law 12,711, that all universities began to adopt the policy of reserving vacancies for undergraduate courses. The article has the general objective of carrying out a literary review of theses between the years 2014-2020 from the CAPES theses bank. The specific objectives are: to identify theses defended in the field of education on affirmative action; carry out a survey of the methodological path and reflect on the themes that appear from the concept of affirmative actions. The relevance of this type of study lies in providing an overview of the research that has already been carried out and the gaps that may become future research problems, which contributes to the knowledge construction process and helps researchers in defining objectives for new research. As a result, we point out the growth in the literature on quotas, mainly in the Southeast region.
Downloads
References
ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em Educação: Buscando Rigor e Qualidade. Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas), São Paulo, v. 113, p. 51–64, 1995.
BRASIL. Lei N° 12.711, de 29 de agosto de 2012a. Dispõe sobre o ingresso nas universidades federais e nas instituições federais de ensino técnico de nível médio e dá outras providências. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2012/lei/l12711.htm. Acesso em: 16 out. 2019.
BALL, S. J. Educational reform: a critical and post-structural approach. Buckingham: Open University Press, 1992.
BARDIN, Laurence. Análise do conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.
BOGDAN, R.; BIKLEN, S. Investigação Qualitativa em Educação: Uma Introdução à Teoria e aos Métodos. Porto: Porto Editora, 2010.
BRANDÃO, C. R. Pesquisa participante. São Paulo: Brasiliense, 2006.
FERES JÚNIOR, João; DAFLON, Verônica Toste. A nata e as cotas raciais: genealogia de um argumento público. Opinião Pública, v. 21, n. 2, p. 238–67, Campinas, ago. 2015.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2009.
GOMES, Nilma Lino. O movimento negro no Brasil: ausências, emergências e a produção dos saberes. Revista Política e Sociedade, v. 10, n. 16, abr. 2011.
GOMES, Nilma Lino. A força educativa e emancipatória do movimento negro em tempos de fragilidade democrática. Revista Teias, v. 21, n. 62, p. 360–371, jul./set. 2020. (Ensaio Seção Temática Raça e Cultura).
LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.
ROSA, A. A.; FONSECA, M. A política de inclusão social na educação superior: a nova Lei de Cotas nas instituições federais de ensino. In: CUNHA, C.; SOUSA, J. V.; SILVA. M. A. (org.). Expansão e avaliação da educação superior: diferentes cenários e vozes. Belo Horizonte: Fino Traço, 2016. p. 133–150.
SANTOS, Boaventura de Sousa. Sociología jurídica crítica: para un nuevo sentido común en el derecho. Bogotá: Ilsa, 2009.
SILVÉRIO, Valter Roberto. Ações Afirmativas e Diversidade Étnico-Racial. In: SANTOS, Sales Augusto dos (org.). Ações Afirmativas e Combate ao Racismo nas Américas. Brasília: MEC/Secad, 2011. p. 141–163.
TRIVIÑOS, Augusto Nibaldo Silva. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1989.
YIN, R. K. Pesquisa qualitativa do início ao fim. Porto Alegre: Penso, 2016.
Copyright (c) 2022 Teoria e Prática da Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a) Os autores mantêm os direitos autorais e concedem à Revista Teoria e Pratica da Educação o direito de primeira publicação
b) Esta revista proporciona acesso público a todo o seu conteúdo, uma vez que isso permite uma maior visibilidade e alcance dos artigos e resenhas publicados.