CRIAÇÃO DE LIVRO DE CONTOS: IMPORTÂNCIA DO DESENVOLVIMENTO DA CAPACIDADE AUTORAL DE CRIANÇAS DOS ANOS INICIAIS DO ENSINO FUNDAMENTAL
Abstract
This article aims to emphasize the importance of enunciative creations by children in social situations of verbal exchanges such as the collective creation of a book. In this sense, the role of the teacher is evident when proposing to the class the possibility of full formation of reading and enunciation-creating capacities, whose acts were evidenced among real enunciators who used the tools of written language as a means of producing senses. The research was developed in the light of the theoretical contribution of the Bakhtinian philosophy of language and studies by authors of the Historical-Cultural Theory, through the dialogic methodology. With the reported experience, it was found that, through the elaboration of acts of writing of genres of the utterance by the children, the possibility is given to them to experience authentic situations of verbal exchange and, thus, to understand the true function of this cultural instrument.
Downloads
References
Azevedo, R. (2008). Vou-me embora desta terra, é mentira eu não vou não! São Paulo, SP: Moderna.
Bakhtin, M. (2006). Estética da criação verbal. São Paulo, SP: Martins Fontes.
Bakhtin, M. (2017). Notas sobre literatura, cultura e ciências humanas. São Paulo, SP: Editora 34.
Bakhtin, M. (2010). Para uma filosofia do ato responsável. São Carlos, SP: Pedro & João Editores.
Bakhtin, M. (1990). Questões de literatura e estética. São Paulo, SP: Hucitec.
Braga, D. B., & Ricarte, I. L. M. (2010). Letramento e tecnologia. São Paulo, SP: Cefiel /IEL/ Unicamp.
Chartier, R. (2009). A aventura do livro: do leitor ao navegador. São Paulo, SP: UNESP.
Faraco, C. A. (2009). Linguagem & diálogo: as ideias linguísticas do Círculo de Bakhtin. São Paulo, SP: Parábola Editorial.
Kohle, E. C. (2022). O desenvolvimento da capacidade autoral em crianças dos anos iniciais do ensino fundamental por meio da atividade de estudo. (Tese de Doutorado). Faculdade de Filosofia e Ciências – FFC - UNESP - Campus de Marília, Marília.
Leontiev, A. N. (1978). Actividad, conciencia y personalidad. Buenos Aires: Ediciones Ciencias del Hombre.
Smolka, A. L. B. (2014). A criança na fase inicial da escrita: a alfabetização como processo discursivo. São Paulo, SP: Cortez.
Vigotskii, L.S. (2006). Aprendizagem e desenvolvimento intelectual na idade escolar. In VIGOTSKII, L.S., LURIA, A.R., &LEONTIEV, A.N. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. (p. 103-117), São Paulo, SP: Ícone/EDUSP,
Vygotski, L. S. (2001). A construção do pensamento e da linguagem. São Paulo, SP: Martins Fontes.
Zuckerman, G.A. (2015). O desenvolvimento da reflexão através da aprendizagem. Journal of Russian& East European Psychology, 52 (3), 36–73.
Copyright (c) 2023 Teoria e Prática da Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a) Os autores mantêm os direitos autorais e concedem à Revista Teoria e Pratica da Educação o direito de primeira publicação
b) Esta revista proporciona acesso público a todo o seu conteúdo, uma vez que isso permite uma maior visibilidade e alcance dos artigos e resenhas publicados.