THE TEACHING OF ENGLISH FOR SPECIFIC PURPOSES IN THE LIGHT OF DATA FROM THESES AND DISSERTATIONS

Keywords: State of Knowledge. English for Specific Purposes, Teaching

Abstract

This systematic review of the State of Knowledge aimed at a bibliographical survey on the topic of ESP (English for Specific Purposes). For such, a search was carried out in the database of the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations - BDTD in the time cut from 2012 to 2022. The works found were reviewed by the inclusion criterion, which established the requirement of relationship with the survey theme, and exclusion, where repeated results not aligned with the theme were not considered for further analysis. Through superficial reading of the abstracts and methodological sessions, the drawings of the methodologies were observed to understand the context in which the investigations described in the works took place, After considering the information obtained, the researches were classified and discussed by categories. The results showed the concern with the teaching-learning relationship in the globalization process of the digital society, where the rescue of the language learner's cultural identity and teacher training in the internationalization process is the theme in evidence in academic production in the last ten years.

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Author Biographies

Marcos Ruben de Almeida Caldas, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará

Mestrando em Ensino de Ciências e Humanidades – (PPGECH/UFAM), especialista em Ensino de Língua Inglesa pela Universidade Cândido Mendes - UCAM e Graduado em Licenciatura em Letras com Habilitação em Língua Inglesa pela Universidade Federal do Pará. Atualmente, é Professor de Língua Inglesa no Instituto Federal do Pará - Campus Bragança, atuando nos cursos de Formação Inicial e Continuada, Técnico Integrado ao Ensino Médio, Superior de Licenciatura e Tecnologia. 

Vera Lúcia Reis da Silva, Universidade Federal do Amazonas

Doutora em Educação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS). Mestrado em Educação pela Universidade Federal do Amazonas (UFAM), Graduada em Pedagogia também pela UFAM. Realizou Estágio Doutorado Sanduíche na Universidade de Sevilla, Espanha. É professora da Universidade Federal do Amazonas (UFAM) Campus de Humaitá/AM. Atua nos cursos de Graduação e é docente permanente no Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências e Humanidades (PPGECH). 

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Published
2023-12-12
How to Cite
de Almeida Caldas, M. R., & Reis da Silva, V. L. (2023). THE TEACHING OF ENGLISH FOR SPECIFIC PURPOSES IN THE LIGHT OF DATA FROM THESES AND DISSERTATIONS. Teoria E Prática Da Educação, 26(1), e68093. https://doi.org/10.4025/tpe.v26i1.68093