A educação para a fraternidade nas Escolas Waldorf: um estudo de caso
Abstract
The objective of this study was to investigate whether Waldorf Pedagogy fostered fraternal socio-economic behavior among the graduates of two Brazilian Waldorf schools in Minas Gerais and São Paulo. To this aim, primary data was collected using a questionnaire with information that served as proxies for indicators of economic fraternity, in a process of accessibility sampling. The results did not allow us to confirm the central hypothesis, as the descriptive analysis of the data indicated that there may be a gap between social intention and action in this group; the fraternity of this group is weak when it comes to choices involving collective processes; and that the political and social actions of this group probably compromise the institution of economic fraternity. However, the estimates of the econometric model indicated that, in the group under study, women are more likely to show fraternal behavior.
Downloads
References
Gil, A.C. (2021) Métodos e técnicas de pesquisa social. 7. ed. São Paulo: Atlas.
Greene, W. H. (1993) Econometric Analysis. 2.ed. New York: Macmillan.
Kolm, S. C. & Ythier, J.M. (Eds) (2006). Handbook of the Economics of Giving, Altruism and Reciprocity. Amsterdam: North Holland.
Lamb, G. & Hearn, S. (2014) Steinerian Economics: a compendium. New York: Adonis Press, 2014.
Lazzarin, S.K. (2015) O princípio da fraternidade na Constituição Federal Brasileira de 1988. Direito & Justiça. 41(1), 92-99, jan-jun. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/fadir/article/view/19975. Acesso em 4/2/2025
Pabst, A. (2013) Fraternity. In: Bruni, L.; Zamagni, S. (Eds). Handbook on the Economics of Reciprocity and Social Enterprise. Camberley: Edward Elgar, pp. 153-162.
Steiner, R. (1905) Os enigmas do mundo e a antroposofia: a fraternidade e a luta pela existência. GA 54 (tópico VIII). Berlim, 23 de novembro (tradução livre). Disponível em: http://rsarchives.com. Acesso em: 10/01/2024.
Steiner, R. (2011) Os pontos centrais da questão social: aspectos econômicos, político-jurídicos e espirituais da vida em sociedade. São Paulo: Antroposófica.
Steiner, R. (2018) Economia viva: o mundo como organismo econômico único (catorze conferências proferidas em Dornach, Suíça, de 24 de julho a 6 de agosto de 1922). 4. ed. São Paulo: Antroposófica.
Steiner, R. (2019) A questão pedagógica como questão social: os fundamentos sociais, histórico-culturais e espirituais das Escolas Waldorf. 2. ed. São Paulo: Antroposófica.
Copyright (c) 2025 Teoria e Prática da Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a) Os autores mantêm os direitos autorais e concedem à Revista Teoria e Pratica da Educação o direito de primeira publicação
b) Esta revista proporciona acesso público a todo o seu conteúdo, uma vez que isso permite uma maior visibilidade e alcance dos artigos e resenhas publicados.