CONCEITOS CIENTÍFICOS E EDUCAÇÃO DESENVOLVENTE: EDUCAR NA ESCOLA PARA ALÉM DA LÓGICA DO MERCADO

Keywords: Basic education. Teaching and learning. Historical-cultural theory.

Abstract

At school, teaching scientific concepts is a condition for an education that promotes the student's full development. The article is part of a qualitative research (2019-2021), whose objective is to approach the formation of scientific concepts with a view to developmental education, in the historical-cultural perspective. The theoretical study, in the historical-cultural perspective, shows that education focused on the formation of the student's conceptual thinking can contribute to overcoming contentious, alienating and alienating education, towards an education that produces scientific knowledge that contributes to school as a place of the most elaborate culture. It concludes with a question that demands new research: In this perspective, is it possible to develop education in the school space, when the world outside orchestrated from the perspective of neoliberal capital responds to the logic of the market?

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ana Maria Esteves Bortolanza, UNIVERSIDADE DE UBERABA

DOUTORA EM EDUCAÇÃO PELA UNESPDOCENTE DO PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃO DA UNIVERSIDADE DE UBERABA

References

BOZHÓVICH L. Las etapas de formación de la personalidad en la ontogénesis. In. SHUARE, Marta (Org.) La psicologia evolutiva y pedagógica em la URSS: antología. Moscú: Editorial Progreso, 1987.

CHAIKLIN, S. A zona de desenvolvimento próximo na análise de Vigotski sobre aprendizagem e ensino. Psicologia em Estudo, Maringá, v. 16, n. 4, p. 659-675, out. /dez. 2011.

DAVIDOV, V. La enseñanza escolar y el desarrollo psíquico: Investigación psicológica teórica y experimental. Traducción de Marta Suare. Moscú: Editorial Progreso, 1988.

DAVIDOV, V; MÁRKOVA, A. K. La concepción de la actividad de estudio de los escolares. Cuestones de psicología, 1981, n. 6. p. 316-337.

DEMO, P. Metodologia do conhecimento científico. São Paulo: Atlas, 2000.

DUSAVITSKII, A. K. Educação desenvolvente e a Sociedade aberta. Journal of Russian and East European Psychology, vol. 41, no. 4, jul.- aug. 2003.

HELLER, A. Sociologia de la vida cotidiana. 3. ed. Barcelona: Peninsula, 1991.

LEONTIEV, A. N. Actividad, Consciencia y Personalidad. Pueblo y Educación. Habana, 1983.

LEONTIEV, A. N. O desenvolvimento do psiquismo. 2ª ed. São Paulo: Centauro, 2004.

LURIA, A. Uma contribuição à teoria do desenvolvimento da psique infantil. In: VIGOTSKI, L.S.; LURIA, A.R.; LEONTIEV, A.N. Linguagem, Desenvolvimento e Aprendizagem. 5. ed. São Paulo: Ícone/Edusp, 1988. p.59-83.

MAGALHÃES, C. Implicações da teoria histórico-cultural no processo de formação de professores da Educação Infantil. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Filosofia e Ciências, Universidade Estadual Paulista, Marília, 2014.

MARINO FILHO, A. A atividade de estudo no ensino fundamental: necessidade e motivação. 2011. 237 f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Filosofia e Ciência, Unesp, Marília, 2011.

REPKIN, V.V. Ensino desenvolvente e atividade de estudo. Journal of Russian and East European Psychology, vol. 41, no. 4, jul.- aug. 2003.
SAVIANI, D. Escola e democracia. 24. ed. São Paulo: Cortez, 1991.

SIMONS, D. C; SIMONS, B. C.; LAVIGNE, M. J. L. HACIA UNA EDUCACIÓN DESARROLLADORA. In: SIMONS, D. C.; SIMONS, B. C.; LAVIGNE, M. J.; GOMES, M. S.; CÁPIRO, C. R.; SÁNCHEZ, C. G. Aprender y Enseñar em la Escuela: una concepción desarrolladora. Havana: Universidad Pedagógica “Enrique José Varona”, 2002.

VIGOTSKI, L. S. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. São Paulo (SP): Martins Fontes; 1998.

VIGOTSKI, L. S. A construção do pensamento e da linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2009.
Published
2020-12-01
How to Cite
Ana Maria Esteves Bortolanza, Selma Aparecida Ferreira da Costa, & Neire Márcia da Cunha. (2020). CONCEITOS CIENTÍFICOS E EDUCAÇÃO DESENVOLVENTE: EDUCAR NA ESCOLA PARA ALÉM DA LÓGICA DO MERCADO. Teoria E Prática Da Educação, 23(2), 3-20. https://doi.org/10.4025/tpe.v23i2.53347
Section
Articles