Temporalities and narratives

Keywords: Rurality of presence, Narrative Research, Teaching in the countryside

Abstract

With this study, we sought to understand how teachers who work in schools in the countryside constitute the presentification of being-in-the-country to signify its existence from the rurality of presence. Narrative Research was used as a method, with emphasis on the biographical-narrative movement, with a qualitative approach anchored in the bases of phenomenology and hermeneutics. The research devices used for the collection and production of data were narrative interviews and ethnographies in the countryside. It is concluded that the rurality of presence triggers ways of being-living-in-the-countryside that enable the production of an inhabited place as each person from the countryside gathers senses and meanings of a lingering with things and the place, instituting specific ways of teaching in rural contexts.

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Author Biography

Charles Maycon de Almeida Mota, Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS) / Secretaria Municipal de Educação de Várzea do Poço-BA

Possui graduação em Pedagogia pelo Instituto Superior de Ensino Capimgrossense (2009), e em Matemática pela Universidade do Estado da Bahia (2015), Especialista em Psicopedagogia Clínica e Institucional pelo Instituto Brasileiro de Pesquisa e Extensão (2012), Mestre em Educação e Diversidade pela Universidade do Estado da Bahia (2016). É professor da Educação Básica e Psicopedagogo no Centro de Referência ao Apoio Pedagógico no município de Várzea do Poço - BA. Professor visitante na Universidade Estadual de Feira de Santana, pesquisador e vice coordenador do GEPEI - Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação Inclusiva, no DIVERSO - Grupo de Pesquisa Docência, Narrativas e Diversidade e no DIFEBA - Diversidade, Formação, Educação Básica e Discurso. É membro do GT 13 Ensino Fundamental da ANPED. Doutor em Educação e Contemporaneidade no Programa de Pós-graduação em Educação e Contemporaneidade pela Universidade do Estado da Bahia. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Coordenação Pedagógica, atuando principalmente nos seguintes temas: identidade, diversidade, formação de professores e educação do campo.

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Published
2024-05-14
How to Cite
Mota, C. M. de A. (2024). Temporalities and narratives. Teoria E Prática Da Educação, 27(1), e71362. https://doi.org/10.4025/tpe.v27i1.71362