Literacy for children with learning difficulties: the place of shared story reading

  • Geisa Magela Veloso UNIMONTES
  • Francely Aparecida dos Santos UNIMONTES
Keywords: Literacy, Learning difficulties, Shared Reading, Children Literature

Abstract

This  research belongs to the study field of literacy and aims to discuss the influence of story shared reading on children from lower classes to overcome difficulties in literacy and to have access to written culture. From a conceptual perspective, we highlight the need of teaching how to read and write while learning to make their competent use. This would enable these children to enter the world of writtenculture, enjoy the cultural world coded by writing, access social prestige knowledge considered a citizenship instrument. This investigation was characterized as an action research developed in a peripheral school in the city of Montes Claros, in the State of Minas Gerais, Brazil. For the diagnosis of children’s problems, progress tests and interviews were made in order to capture their perceptions and feelings about reading and writing to guide classroom performance. In order to interfere on their reality, workshops were made with story shared reading on a week basis during three semesters. The activitiesenabled the development of literacy skills, the understanding of written language conventions, the interaction with authors and texts, the encounter with the other, imagination, curiosity, interest in confronting and solving problems. The option to discuss literacy difficulties was based not only on the need to give visibility to the problem of not learning but especially to point out possibilities of teaching performance and contribute to the educational process quality

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Geisa Magela Veloso, UNIMONTES
Possui Graduação em Pedagogia pela Universidade Estadual de Montes Claros (1982-1985); Especialização lato sensu em Literatura Infantil e Juvenil (1992-1994) pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais, Mestrado em educação (2000-2001) pela Universidade Federal de Minas Gerais (conceito 7) e Doutorado em Educação (2004-2008) pela Universidade Federal de Minas Gerais (conceito 7). Já exerceu a atividade de Coordenação Pedagógica na Secretaria Municipal de Educação de Montes Claros, com ênfase no atendimento às escolas rurais. Foi professora de disciplinas pedagógicas no Curso de Magistério para formação de professores no Ensino Médio. Atualmente é professora da Universidade Estadual de Montes Claros. Coordena o Grupo de Pesquisa em Educação e Linguagem e desenvolve pesquisa no campo da Educação, com ênfase na Alfabetização, Letramento e História das Práticas de Leitura e Escrita. No campo da docência tem experiência na área de Pedagogia, com ênfase na área de Pesquisa em Educação, Fundamentos e Metodologia da Alfabetização e da Língua Portuguesa no Ensino Fundamental.
Francely Aparecida dos Santos, UNIMONTES
Mestre em Educação pela Universidade de Uberaba – UNIUBE (2003); Doutoranda em Educação pela Universidade Metodista de Piracicaba – UNIMEP e bolsista da FAPEMIG; professora do Centro de Ciências Humanas da Universidade Estadual de Montes Claros – UNIMONTES; membro do Grupo de Estudo e Pesquisa em Educação e Linguagem
Published
2012-09-07
How to Cite
Veloso, G. M., & Santos, F. A. dos. (2012). Literacy for children with learning difficulties: the place of shared story reading. Teoria E Prática Da Educação, 15(1), 39-53. https://doi.org/10.4025/tpe.v15i1.18548
Section
Articles