DELETERIOUS ORAL HABITS IN CHILDHOOD: IMPLICATIONS IN READING AND WRITING ACQUISITION

Abstract

This article of theoretical nature aims to investigate the relationship between deleterious oral habits in childhood and possible difficulties in the acquisition of reading and writing. We analyze empirical researches that deal with the current theme and we find that the literature of the research area indicates that oral habits such as bottle feeding, pacifier use, onychophagy and digital sucking may negatively affect phonological acquisition because they induce anatomical, physiological and functional damage to the articulatory structures. Emergence of pathological patterns due to such habits leads to sensory dysfunctions and changes in the development of the physiology and morphology of orofacial muscle groups, which in turn reduce speech intelligibility and may result in disturbances or distortions.These inadequacies in the development of oral language cause difficulties in learning to read and write, insofar as the literacy process requires phonological awareness. It is concluded that it is essential for education professionals to have knowledge about this subject in order to identify the occurrence of harmful oral habits in children, as well as to devise strategies that promote their abandonment.

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Author Biographies

Khésia Panhozi Vellozo, Docente da Educação Básica da Secretaria de Educação do Município de Maringá.

Especialista em Psicopedagogia pela Universidade Estadual de Maringá (UEM). Graduação em Fonoaudiologia pelo Centro Universitário de Maringá (CESUMAR). Graduação em Pedagogia pela Universidade Estadual de Maringá (UEM). Docente da Educação Básica da Secretaria de Educação do Município de Maringá.

Solange Franci Raimundo Yaegashi, Universidade Estadual de Maringá

Pós-Doutorado em Psicologia pelo Instituto de Psicologia da Universidade de São Paulo (USP). Doutorado e Mestrado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Graduação em Psicologia pela Universidade Estadual de Maringá (UEM). Docente do Departamento de Teoria e Prática da Educação e do Programa de Pós-Graduação em Educação. 

Lucilia Vernaschi de Oliveira, Universidade Estadual de Maringá e Secretaria de Estado da Educação do Paraná – SEED/PR.

Doutoranda em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (UEM). Mestre em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (UEM). Graduação em Pedagogia pela Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Umuarama (FAFIU). Graduação em Fonoaudiologia pelo Centro Universitário de Maringá (CESUMAR). Docente da Educação Básica da Secretaria de Estado da Educação do Paraná – SEED/PR.

Luciana Maria Caetano, Instituto de Psicologia da Universidade de São Paulo

Doutorado em Psicologia Escolar e do Desenvolvimento pela Universidade de São Paulo (USP). Docente do Departamento de Psicologia da Aprendizagem, do Desenvolvimento e da Personalidade e do Programa de Pós-Graduação em Psicologia Escolar e do Desenvolvimento Humano do Instituto de Psicologia da Universidade de São Paulo (USP).

Published
2020-08-11
How to Cite
Vellozo, K. P., Yaegashi, S. F. R., Oliveira, L. V. de, & Caetano, L. M. (2020). DELETERIOUS ORAL HABITS IN CHILDHOOD: IMPLICATIONS IN READING AND WRITING ACQUISITION. Teoria E Prática Da Educação, 23(1), 59-72. https://doi.org/10.4025/tpe.v23i1.47933
Section
Articles