A CONSTITUIÇÃO DO “SER AUTISTA” NAS AULAS DE MATEMÁTICA EM ESCOLAS COMUNS: UMA PESQUISA BIBLIOGRÁFICA

Abstract

The main objective of this investigation, of the bibliographic type, was to investigate which aspects are highlighted in Brazilian research on the teaching of Mathematics for autistic people. As a selection criterion, we opted for articles from scientific journals and Master's dissertations. The journals should be Brazilian, with publications of the type online between 2008 and 2019 and whose titles should include the words "education", "education" and / or "Mathematics". The search resulted in 102 journals found. For the search for articles in journals, the criterion was also of national texts that contained in their title and / or summary the keywords “autism” and “autistic”, totaling 158 articles, seven of which were selected because they were specifically focused for publications on teaching mathematics to autistic students. For the selection criteria in dissertations, we sought those published in the period from 2009 to 2019 and with the words "autistic" and "mathematics" in the title. After reading them and considering the general objective of each research, the following units of analysis were generated: the teaching and learning processes of Mathematics for / by students with autism; inclusive practices in mathematics classes for students with autism; didactic / pedagogical resources for teaching mathematics to students with autism; social interaction in teaching environments with autistic students.

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Author Biographies

Fábio Alexandre Borges, Universidade Estadual do Paraná

Possui graduação em Licenciatura Plena em Matemática pela Universidade Estadual de Maringá (2002), Mestrado pelo Programa de Pós-graduação em Educação para a Ciência e a Matemática (2006) da Universidade Estadual de Maringá e Doutorado pelo mesmo Programa (2013). Pós-doutor pelo Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências e Educação Matemática da Universidade Estadual de Londrina (2019). Tem experiência na área de Educação Matemática, com ênfase em Educação Matemática Inclusiva, atuando principalmente com a temática surdez. Editor da Revista Paranaense de Educação Matemática. Docente da Universidade Estadual do Paraná-Campus de Campo Mourão, bem como do Mestrado em Ensino: Formação Docente Interdisciplinar (PPIFOR) - Campus de Paranavaí. Docente do Programa de Pós-graduação em Educação Matemática da Universidade Estadual do Paraná, campus de Campo Mourão. Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas em Surdez e Educação Matemática. Membro co-fundador do GT13 da Sociedade Brasileira de Educação Matemática: Diferença, Inclusão e Educação Matemática.

Dayane Fernanda Borges de Araujo Walker, Universidade Estadual do Paraná/Campus de Campo Mourão

Possui graduação em Matemática pela Faculdade Estadual de Ciências e Letras de Campo Mourão (2010), graduação em Pedagogia pela Universidade Luterana do Brasil (2008), especialização em Educação Especial: Atendimento às necessidades especiais pelo Instituto de Estudos Avançados e Pós-Graduação (2011) e especialização em Gerenciamento do Ambiente Escolar: Supervisão e Orientação pela Universidade Luterana do Brasil (2009). Professora do quadro efetivo, atuou como coordenadora pedagógica de Matemática pela Secretaria Municipal de Educação de Peabiru entre 2013 e 2016, quando também desempenhou a função de orientadora, no âmbito das formações do Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa (Pnaic), junto a alfabetizadores do mesmo município. Atualmente é aluna regular do Mestrado Acadêmico em Educação Matemática no Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática - PRPGEM da Universidade Estadual do Paraná - UNESPAR, campus de Campo Mourão. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em Surdez e Educação Matemática - GEPSEM.

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Organização [e tradução] Zoia Prestes, Elizabeth Tunes; tradução Claudia da Costa Guimarães Santana. - 1. ed. - Rio de Janeiro: E-Papers, 2018.
Published
2020-12-01
How to Cite
Borges, F. A., & Fernanda Borges de Araujo Walker, D. (2020). A CONSTITUIÇÃO DO “SER AUTISTA” NAS AULAS DE MATEMÁTICA EM ESCOLAS COMUNS: UMA PESQUISA BIBLIOGRÁFICA. Teoria E Prática Da Educação, 23(2), 21-38. https://doi.org/10.4025/tpe.v23i2.53493
Section
Articles