SCHOOL EDUCATION, CURRICULUM, TEACHER EDUCATION AND IDENTITIES IN KILOMBOS: AN ANALYSIS OF THE COMMUNITY OF SALAMINAS PUTUMUJU
Abstract
This work has for objective to analyze the relationship between formal schooling and the construction of identities in the quilombo of Salamina in Putumuju Maragogipe-BA. Understanding that the school occupies an important place in the formation of policy partner individuals, we investigate how knowledge, reality and history of the aforesaid are the quilombo curriculum of children and adolescents locations. We present the laws and guidelines for school education with the theoretical framework facing educational experiences interface shown in the local school. Through field research, through the collection and analysis of interviews with students, community leader, teacher and Director, noted the need to rethink the quilombola school plan to be contributing to the maintenance of social inequalities and discriminatory practices put this group ever since.
Downloads
References
ARROYO, M. Outros sujeitos, outras pedagogias. Rio de Janeiro: Vozes, 2012.
BOURDIEU, P. Escritos de educação. NOGUEIRA, A. M e CATANI, A. (Orgs.). Petrópolis: Vozes, 2007.
BRHA, Avtar. Diferença, diversidade, diferenciação. Cadernos Pagu, Campinas, v.26, p.329-376, jan./jun.2006.
CAMPOS, L. R. Educação escolar quilombola e o currículo escolar histórico cultural: olhares sobre as práticas educativas de um quilombo em São Miguel. In: XXVIII SIMPÓSIO BRASILEIRO DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO, 2017, João Pessoa. Anais [...]. João Pessoa: UFPB, 2017. p.1-28.
CARRIL, Lourdes de Fátima Bezerra. Os desafios da educação quilombola no Brasil: o território como contexto e texto. Revista Brasileira de Educação, Rio de janeiro, v. 22, n. 69, p.539-564, abr./jun. 2017.
FERREIRA, E. A.; CASTILHO, S. D. Reflexões sobre a educação escolar quilombola. Revista de Pesquisa em Políticas Públicas, Brasília, n. 3, p. 12-25, 2014.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
HALL, S. A identidade cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro: DP&A, 2002.
HONNETH, A. Luta pelo reconhecimento: a gramática moral dos conflitos sociais. São Paulo: ED. 34, 2003.
LARCHET, M. J. ; OLIVEIRA, W. M. Panorama da Educação Quilombola no Brasil. Revista de Políticas Educativas, Porto Alegre, v. 6, n.2, p.44-60, 2013.
SANTOS, M. O retorno do território. Revista Observatório Social da América Latina, Buenos Aires, v.6, n.16, p.251-261, jun. 2005.
THIN, D. Para uma análise da relação entre famílias populares e escola: confrontação entre lógicas socializadoras. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v.11, n. 32, p.211-370, mai./ago. 2006.
Copyright (c) 2020 Teoria e Prática da Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a) Os autores mantêm os direitos autorais e concedem à Revista Teoria e Pratica da Educação o direito de primeira publicação
b) Esta revista proporciona acesso público a todo o seu conteúdo, uma vez que isso permite uma maior visibilidade e alcance dos artigos e resenhas publicados.







