SELF-MANAGEMENT PRACTICES IN THE CONTEXT OF NON-FORMAL EDUCATION: AN ANALYSIS FROM THE PRODUCTION OF KNOWLEDGE

  • Alysson André Régis Oliveira IFPB https://orcid.org/0000-0002-6921-8951
  • Luiz Brucelins Galdino da Silva
  • Ryan Lins de Albuquerque
  • Maria da Conceição Monteiro Cavalcanti Instituto Federal da Paraíba
Keywords: Knowledge production. Non-Formal Education Space. Self-management

Abstract

This research aimed to analyze the production of knowledge, from 2003 to 2020, in the field of solidarity economy and the practices for self-management in the context of non-formal education. Thus, we appropriated mainly the ideas Romanowski and Ens, Gohn and Singer. For this, a State of the Art research was carried out and, for the construction of the data corpus, abstracts of articles published in scientific journals, dissertations and theses were used. The results of this study demonstrate that the production of knowledge of the solidarity economy and of practices for self-management in the context of non-formal education is still a fertile field for the development of new investigations, meeting the listed assumptions, as it was conjectured that there was few researches published in the area due to the results of other studies already published.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luiz Brucelins Galdino da Silva

Graduando em Administração do Instituto Federal da Paraíba, João Pessoa, Paraíba, Brasil. .luiz.brucelins@academico.ifpb.edu.br. https://orcid.org/0000-0001-9967-0714

Ryan Lins de Albuquerque

Graduando em Administração do Instituto Federal da Paraíba, João Pessoa, Paraíba, Brasil. ryan.lins@academico.ifpb.edu.br. https://orcid.org/0000-0001-6392-6458

Maria da Conceição Monteiro Cavalcanti, Instituto Federal da Paraíba

Professora do Instituto Federal da Paraíba, João Pessoa, Paraíba, Brasil. maria.cavalcanti@ifpb.edu.br. https://orcid.org/0000-0003-1470-7042

References

AFONSO, A, J; LIMA, L. C. Políticas públicas, novos contextos e atores em educação de adultos. In: LIMA, Licínio C. (Org.). Educação não escolar de adultos. Braga: Univ. do Minho, 2006, p. 205-232.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. 70. ed. São Paulo: Edições Persona, 1977.

BRASIL. Sistema Nacional de Informações em Economia Solidária (SIES). Atlas da Economia Solidária no Brasil, do Ministério do Trabalho e Emprego. 2015. Disponível em: . Acesso em: 01 Mar. 2020.

BRASIL. Sistema Nacional de Informações em Economia Solidária (SIES). Avanços e desafios para as políticas públicas de economia solidária no governo federal 2003/2010. Brasília: SENAES/MTE, 2010. Disponível em: . Acesso em: 01 Mar. 2020.

BURIN, P. C. et al. A importância do desenvolvimento de revistas científicas em mídia digital: O caso da Revista Agrarian. Revista Agrarian. Dourados, v.7, n.23, p.1-10, 2014. Disponível em: . Acesso em: 19 fev. 2020.

CORTELLA, M. S. Contribuições da educação não formal para a construção da cidadania. Palestra proferida no Instituto Itaú Cultural, 6 dez. 2006.

FERREIRA. N. S. de A. As pesquisas denominadas “estado da arte”. Educação & Sociedade, ano XXIII, nº 79, Agosto/2002. Disponível em: . Acesso em 14 fev. 2019.

FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e terra, 1967.

GADOTTI, M; TORRES, C. A. Poder e desejo: a educação popular como modelo teórico e como prática social. São Paulo: Cortez, 2009.

GAIGER, L. I. A Racionalidade dos Formatos Produtivos Autogestionários. Revista Sociedade e Estado, 2006, v. 21, nº 2, p. 513-545.

______. A Economia Solidária e o Projeto de Outra Mundialização. Revista de Ciências Sociais, Rio de Janeiro, Vol. 47, nº 4, 2004b, p. 799 a 834.

______. Sentidos e Experiências da Economia Solidária no Brasil. Porto Alegre: UFRGS, 2004a.

GERRATANA, V. (ORg.). Quaderni del Carcere, v. 11, edição crítica do Instituto Gramsci. Turim: Einaudi, 1975.

GOHN, M. G. Educação Não Formal e Cultura Política. São Paulo: Cortez, 2011.

______. Educação Não formal e o educador social: atuação no desenvolvimento de projetos sociais. São Paulo: Cortez, 2010.

______. Teoria dos movimentos sociais. São Paulo: Loyola, 2007.

LAKATOS, E. M.; MARCONI, M.de A. Fundamentos de Metodologia científica. 7 ed. São Paulo: Atlas, 2010.

MARIN, G. R. B.; VINHOLI JÚNIOR, A. J. Produção científica sobre o ensino de genética no brasil: uma análise de teses e dissertações (2004-2019). SAJEBTT, Rio Branco, UFAC v. 7 n. 2, p.922-944, 2020. Disponível em: . Acesso em: 11 Mai. 2020.

MELO, M. V. Três décadas de pesquisa em Educação Matemática na UNICAMP: um estudo histórico a partir de teses e dissertações. Orientador: Dario Fiorentini. 2006. 273f. Dissertação (Mestrado em Educação) − Faculdade de Educação. Unicamp, Campinas, 2006. Disponível em: . Acesso em: 02 Jun. 2019.

MOTHÉ, D. Balanço crítico do conceito de autogestão na França. In: Economia Solidaria e Autogestão: Encontros Internacionais. São Paulo: NESOL – USP, 2004.

RICHARDSON, R. J. Pesquisa Social: métodos e técnicas. São Paulo: Atlas, 2000.

RODRIGUES, R. M. Pesquisa acadêmica: como facilitar o processo de preparação de suas etapas. São Paulo: Atlas, 2007.

ROMANOWSKI, J. P.; ENS, R. T. As pesquisas denominadas do tipo “estado da arte” em educação. Revista Diálogo Educacional, [S.l.], v. 6, n. 19, p. p. 37-50, jul. 2006. ISSN 1981-416X. Disponível em: . Acesso em: 17 Abr. 2019.

SINGER, P. A Economia Solidária no Brasil: um retrato em 2005. Brasília: MTE/SENAES, 2007.

______. É Possível Levar o Desenvolvimento a Comunidades Pobres? Brasília: SENAES/MTE, 2004. Disponível em: Acesso em: 20 Jun. 2020.

______. Economia socialista. São Paulo: Fundação Perseu Abramo, 2000.

______. Introdução à economia solidária. São Paulo: Fundação Perseu Abramo, 2002.

SINGER, P; SOUZA, A. R (Org.). A economia solidária no Brasil. São Paulo: Contexto, 2003.

SOARES, M. B. Alfabetização no Brasil: o estado do conhecimento. Brasília: MEC/INEP, 1989. 151p. Disponível em: PEPSIC (www.pepsic.bvsalud.org) e PsycInfo (www.apa.org/pubs/databases/psycinfo/index.aspx). Acesso em: 12 Mai. 2019.

SOUSA, D. N. de. Reestruturação capitalista e trabalho: notas críticas acerca da economia solidária. Revista Katalysis, Florianópolis, v. 11, n. 1, p. 53-60, jan./jun. 2008. Disponível em: . Acesso em: 03 Mai. 2020.

TIRIBA, L. V. Autogestão e chão de fábrica: um ensaio inspirado nos trabalhadores da Remington. Nitrerói: UFF, 2001.

TRILLA, J. La educaciónfuera de laescuela: ámbitos no formales y educación social. Barcelona: Ariel, 2008.
Published
2021-12-17
How to Cite
Régis Oliveira, A. A., Silva, L. B. G. da, Albuquerque, R. L. de, & Cavalcanti, M. da C. M. (2021). SELF-MANAGEMENT PRACTICES IN THE CONTEXT OF NON-FORMAL EDUCATION: AN ANALYSIS FROM THE PRODUCTION OF KNOWLEDGE. Teoria E Prática Da Educação, 24(3), 100-122. https://doi.org/10.4025/tpe.v24i3.60606
Section
Articles