Educação Physica magazine (1932-1945): editorial formula, educational prescriptions, product and publicity

  • Omar Schneider Universidade Federal do Espírito Santo
  • Maria Rita de Almeida Toledo Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
Keywords: Educação Physica Magazine, Materiality, Editorial Strategies, Encyclopedia, Pedagogical Knowledge

Abstract

The study analyses the Educação Physica magazine based on its editorial formula creating an archeology of the circular, when the investigation is mainly focuses on the its critical instrument, editorial devices used by the editors for a greater control on the manipulation ways and periodical uses. It aims at seeing the circular as device of standardization of practice, intervention and the imposing of pedagogical models for the nascent school subject Physical Education, in the thirties. This way, the paper works with the hypothesis that the critical instrument study of a certain circular is, just like the associated content itself, important for the understanding of an editorial project, the representations and knowledge in circulation.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Omar Schneider, Universidade Federal do Espírito Santo

Professor doutor adjunto do Centro de Educação Física e Desportos da Universidade Federal do Espírito Santo (Ufes). Professor do Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Física. Pesquisador do Instituto de Pesquisa em Educação e Educação Física (Proteoria).

Maria Rita de Almeida Toledo, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
Professora assistente doutora do Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação:
História, Política, Sociedade (Pontifícia Universidade Católica de São Paulo – PUC -
SP)
Published
2012-02-05
How to Cite
Schneider, O., & Toledo, M. R. de A. (2012). Educação Physica magazine (1932-1945): editorial formula, educational prescriptions, product and publicity. Revista Brasileira De História Da Educação, 9(2 [20]), 193-229. Retrieved from https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38554
Section
Original research