A lei da escola: sentidos da construção da escolaridade popular através de textos legislativos em Portugal e Santa Catarina – Brasil (1880-1920)

  • António Carlos Luz Correia Universidade Nova de Lisboa.
  • Vera Lucia Gaspar da Silva Universidade do Estado de Santa Catarina
Keywords: School Legislation, Primary School, Compared Education, Santa Catharina, Portugal

Abstract

In this work we present an essay on school legislation as a meaningful, rich and dynamic source to the History and Sociology of Education. The look at the legislation must be considered as inserted in the level of the analysis of document sources. A reflective essay is developed here, having as the analysis field the primary schooling in Portugal and Santa Catarina, in Brazil. The chronological frame covers roughly the period between 1880 and 1920. The turn of the new century period is specially approached for constituting a chronological cornerstone in the expansion and consolidation of public schooling systems.

 

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Author Biographies

António Carlos Luz Correia, Universidade Nova de Lisboa.
Mestre em sociologia aprofundada e realidade portuguesa pela Faculdade de Ciências
Sociais e Humanas da Universidade Nova de Lisboa. Atualmente prepara tese de doutorado sobre o currículo em Portugal nos ensinos primário e secundário liceal nos séculos XIX e XX.
Vera Lucia Gaspar da Silva, Universidade do Estado de Santa Catarina
Professora da Faculdade de Educação da Universidade do Estado de Santa Catarina. Doutora em educação (história da educação e historiografia) pela Faculdade de
Educação da Universidade de São Paulo – FEUSP.
Published
2012-02-14
How to Cite
Correia, A. C. L., & Silva, V. L. G. da. (2012). A lei da escola: sentidos da construção da escolaridade popular através de textos legislativos em Portugal e Santa Catarina – Brasil (1880-1920). Revista Brasileira De História Da Educação, 4(2 [8]), 43-83. Retrieved from https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38680