The history of education in São Paulo: the public instruction given to read in the Annuarios do ensino do estado de São Paulo – 1907-1927

  • Rosane Michelli de Castro Universidade Estadual Paulista
Keywords: Education, Education History, Public Education, Annuarios do Ensino do Estado de São Paulo, Speech

Abstract

In this article we aimed the identification and the analysis of the “textual configuration aspects” from the speeches of the “high authorities” of public instruction in São Paulo contained in Annuarios do ensino do estado de São Paulo, centrally those published between 1907 and 1927, on the direction of public instruction and its teachers statewide. This formulation resulted from the need to search the peculiar aspects of these discourses, that is, from a conductor thread through which and by vitue of which these discourses have been produced. It was concluded at the end, the common orientation mentioned to speeches was to bring the idea together, a sense of unity to the sphere of public education in the state, which would characterize the called school apparatus in São Paulo.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rosane Michelli de Castro, Universidade Estadual Paulista
Pedagoga (1995), mestre (2000) e doutora (2005) em educação – Programa de Pós-Graduação em Educação, pela Faculdade de Filosofia e Ciências (FFC) na Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (Unesp/Marília). Pós-Doutorado (2010) pela Fundação Carlos Chagas (Usfcar). Professora assistente doutora no Departamento de Didática da FFC/Unesp/Marília. Atua como docente no curso de graduação em pedagogia e no Programa de Pós-Graduação em Educação (a partir de 2013). É membro integrante, na qualidade de pesquisadora, nas linhas de pesquisa “História da formação de professores no Brasil”, “Didática, currículo e fundamentos da educação” e “A pesquisa e a formação do educador”, e na qualidade de líder do Grupo de Pesquisa “GP Forme – Formação do Educador” cadastrado no Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq)
Published
2012-11-06
How to Cite
Castro, R. M. de. (2012). The history of education in São Paulo: the public instruction given to read in the Annuarios do ensino do estado de São Paulo – 1907-1927. Revista Brasileira De História Da Educação, 12(2[29]), 209-238. Retrieved from https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38792
Section
Original research