A social-historical study on brochures featuring food and nutrition education (1938-1946).

  • Tiago Bastos Universidade Federal do Ceará; Secretaria da Educação do Ceará
  • José Arimatea Barros Bezerra Professor Associado da Universidade Federal do Ceará, Faculdade de Educação e do Programa de Pós-Graduação em Educação.
Keywords: Brochures, food and nutritional education, field of knowledge, New School, educational ideas

Abstract

A social-historical study of brochures about food and nutrition education, which were published in Brazil between 1938 and 1946, is provided. Food, meals, feeding education and their relationship with social, political and educational ideas of the period are investigated. Since the above-mentioned brochures were diffusion strategies on feeding and nutrition knowledge current at that time, an analysis of four brochure copies was undertaken based on the theory of social action and depth hermeneutics. Results showed that the brochures featured interventionist, hygienic, eugenic and developmental purposes. The predominant idea was learning by doing. In other words, following the principles of the New School, one had to learn manners in eating by eating, even though practical instructions were based on traditional pedagogy principles.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Tiago Bastos, Universidade Federal do Ceará; Secretaria da Educação do Ceará
Graduado em Educação Física - UFC; Mestre em Educação Brasileira - UFC; Professor da rede Estadual de Ensino do Ceará
José Arimatea Barros Bezerra, Professor Associado da Universidade Federal do Ceará, Faculdade de Educação e do Programa de Pós-Graduação em Educação.
Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Estadual do Ceará (1990), especialização em Educação Popular em Saúde pela Universidade Estadual do Ceará e Escola de Saúde Pública do Ceará (1996), doutorado em Educação Brasileira pela Universidade Federal do Ceará (2002) e pós-doutorado em História pela Universidade Federal do Paraná (2009). Atualmente é professor associado da Faculdade de Educação da Universidade Federal do Ceará. Tem experiência na área de Educação e Alimentação, atuando no ensino das seguintes disciplinas: política educacional, gestão educacional, antropologia e história da alimentação. Realiza pesquisas sobre as temáticas: políticas públicas de alimentação e nutrição; educação, alimentação e cultura, alimentos tradicionais do Nordeste, gênese do saber em alimentação no Brasil e história da alimentação. É Vice-Diretor e Coordenador de Programas Acadêmicos da Faculdade de Educação da UFC, período 2011-2015 e membro do Comitê de Ética em Pesquisa da Academia Cearense de Odontologia.
How to Cite
Bastos, T., & Bezerra, J. A. B. (1). A social-historical study on brochures featuring food and nutrition education (1938-1946). Revista Brasileira De História Da Educação, 16(3[42]), 164 - 192. Retrieved from https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40744
Section
Original research