The curriculum of the course of Accounting Sciences in Brazil and Portugal: approximations and distancing

  • Marli Auxiliadora Silva Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, MG
  • Armindo Quillici Neto Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, MG
Keywords: curriculum, higher education, accounting sciences, professional qualification

Abstract

This study investigated the conceptions and trends related to the curriculum of the Accounting major in Brazil and Portugal. It is a comparative study inserted in the fields of History of Undergraduate Education and History of School Institutions, and focused on the curriculum category of accounting courses in two institutions, one Brazilian and the other Portuguese: the School of Economics, Business and Accounting of the University of São Paulo (FEA-USP) and the College Institute of Accounting and Business of Lisbon (ISCAL). In Brazil, the regulation and inclusion of accounting education, at the college level dates back to 1945, being the FEA-USP, the precursor of this teaching since 1946. In Portugal, ISCAL was the first institution to teach the baccalaureate in accounting back in 1975, when the accounting course was restructured at a college level. It was concluded that the written curriculum was the instrument for dissemination of content and also for professional training in the molds required by the current capitalist culture. In both institutions, the curriculum adopted in the early years reflects legal determinations and political and economic influences. From the 1970s, in both institutions, the conception of teaching – derived from the curriculum based on the North American School – presents the reproductive and technical trend that marks, in a world-wide level, the teaching of accounting.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marli Auxiliadora Silva, Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, MG
Doutora em Educação pela Faculdade de Educação da Universidade Federal de Uberlândia e Mestre em Controladoria e Contabilidade pela Universidade de São Paulo. Graduada em Ciências Contábeis e especialista em Gerenciamento de Micro e Pequenas Empresas pela Universidade Federal de Lavras (UFLA). Atualmente é professora adjunta da Universidade Federal de Uberlândia, no curso de Ciências Contábeis da Faculdade de Ciências Integradas do Pontal e no Programa de Pós-graduação em Ciências Contábeis da Faculdade de Ciências Contábeis.
Armindo Quillici Neto, Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, MG
Doutor em Educação, na Área de Filosofia e História da Educação, pela UNICAMP. Mestre em Filosofia pela PUC Campinas e graduado em Filosofia. É Professor de Filosofia da Educação, do Curso de Pedagogia, da Faculdade de Ciências Integradas do Pontal – FACIP, da Universidade Federal de Uberlândia – UFU. Atua no Programa de Pós-Graduação em Educação, na Linha de Pesquisa em História e Historiografia da Educação, da Faculdade de Educação, da UFU. Tem publicações na área do Pensamento Pedagógico, História da Educação.
Published
2018-03-20
How to Cite
Silva, M. A., & Quillici Neto, A. (2018). The curriculum of the course of Accounting Sciences in Brazil and Portugal: approximations and distancing. Revista Brasileira De História Da Educação, 18, e005. Retrieved from https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/42063
Section
Original research