Adventist Education: origin, development and expasion

  • Patrick Vieira Ferreira Pontifícia Universidade Católica, São Paulo, SP
  • Roger Marchesini de Quadros Souza Universidade Metodista de São Paulo, São Bernardo, SP
Keywords: history of education, adventist education, confessional education

Abstract

This article aimed to present a brief historical report of the origin, development and consolidation of the Adventist Education Network. Thus, it will be possible to know about its emergence, philosophy of education and the genesis of this confessional network operating in the Brazilian educational scenario for more than a century. The research method includes bibliographical analysis of the main theoreticians of the Brazilian history of education and rescues facts cited by Adventist historians. The research situated the Adventist Education Network in the Brazilian historical context and identified the Seventh-day Adventists as a religious group and as agents in the field of school education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Patrick Vieira Ferreira, Pontifícia Universidade Católica, São Paulo, SP

Mestre em Educação pela UMESP (2016), possui graduação em Licenciatura Plena em Pedagogia pela Faculdade Adventista de Educação do Nordeste (2008) e graduação em Teologia - Seminário Adventista Latino-Americano de Teologia (2008), Especializado em Gestão Educacional e Capelania Escolar. Coaching Profissional certificado pela Sociedade Latino Americana de Coaching. Atualmente trabalha no corpo administrativo em escolas da Educação Adventista.

Roger Marchesini de Quadros Souza, Universidade Metodista de São Paulo, São Bernardo, SP
Possui graduação em Pedagogia pelo Centro Universitário Fundação Santo André (1982), especialização em Supervisão Escolar na Faculdade de Filosofia e letras de São Bernardo do Campo, Mestrado em Filosofia e História da Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1998) e Doutorado em Educação: História, Política, Sociedade. pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2004). É Professor Titular do Programa de Pós-Graduação em Educação na Universidade Metodista de São Paulo, também ministrando aulas e Supervisionando a Elaboração dos TCC's no Curso de Pedagogia EaD. Leciona disciplinas de Política e Gestão Educacionais em diversas licenciaturas. Ministra a Disciplina Didática do Ensino Superior em Pós-Graduação Lato Sensu na UGF e é Supervisor de TCC's do Curso de Pedagogia na modalidade EaD da UMESP. Tem Orientado Dissertações de Mestrado e Tese de Doutorado, além de participar em Bancas de Qualificação e Defesa em Pós-Graduação.Tem se dedicado em suas pesquisas, principalmente, aos seguintes temas: Políticas Públicas em Educação, Fracasso Escolar, Sociologia da Educação. Atua como Coordenador de área de gestão de processos educacionais do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência - PIBID (CAPES - UMESP) envolvendo a participação das Licenciaturas da UMESP e escolas Públicas do Município de Mauá, de São Bernardo do Campo e do Estado de São Paulo
Published
2018-03-20
How to Cite
Ferreira, P. V., & Souza, R. M. de Q. (2018). Adventist Education: origin, development and expasion. Revista Brasileira De História Da Educação, 18, e001. Retrieved from https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/42085
Section
Original research