Student residences as educational spaces: memories of Aparício Cora de Almeida University Student House (1963-1981)

Keywords: student residence, history of educational institutions, history of education, oral history

Abstract

The study investigates memories of a Student House, located in Porto Alegre, understanding this place as an educational institution. By means of Oral History, interviews with former residents were produced; these interviewees, in their itineraries, aimed for university education and lived deeply the experience of sharing a common space: a student residence. This investigation sought to reach symbolic dimensions that would enable the interpretation of meanings atributed to this experience of shared living, specifically analyzing three aspects: self management; the social space related to the House; and the status of these self narratives. It concludes that Student Houses are living organisms, as well as producers and disseminators of cultures, situating its residents in a social space, and thus going beyond the limits of a transitory experience. 

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Author Biographies

Marcos Luiz Hinterholz, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)

Mestre em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Tem experiência como professor de História na Educação Básica, tendo atuado na Rede Pública Estadual do Rio Grande do Sul. Atualmente atua como Técnico em Assuntos Educacionais na Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Trabalha e tem interesse em projetos na área de História da Educação, em temas como Movimento Estudantil e História das Instituições Educativas. Também possui interesse em pesquisas sobre acompanhamento e orientação discente no Ensino Superior.

Doris Bittencourt Almeida, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
Doutora em Educação (2007) pelo Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Membro da Associação Brasileira de História da Educação/SBHE, da Associação Sul-Riograndense de História da Educação/ASPHE e da Associação Nacional de História/ANPUH. Coordena o Grupo de Trabalho em História da Educação (GTHE) da Associação Nacional de História (ANPUH/ Seção Regional - RS). É professora adjunta IV de História da Educação da Faculdade de Educação, atuando junto ao Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Tem experiência nas áreas de História da Educação, Fundamentos da Educação e Ensino de História. Pesquisa os seguintes temas relacionados à História da Educação: Memória e História Oral, História da Cultura Escrita, Cultura Escolar, Imprensa de Educação e de Ensino.

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Published
2019-04-18
How to Cite
Hinterholz, M. L., & Almeida, D. B. (2019). Student residences as educational spaces: memories of Aparício Cora de Almeida University Student House (1963-1981). Revista Brasileira De História Da Educação, 19, e055. Retrieved from https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/42790
Section
Original research