Student residences as educational spaces: memories of Aparício Cora de Almeida University Student House (1963-1981)
Abstract
The study investigates memories of a Student House, located in Porto Alegre, understanding this place as an educational institution. By means of Oral History, interviews with former residents were produced; these interviewees, in their itineraries, aimed for university education and lived deeply the experience of sharing a common space: a student residence. This investigation sought to reach symbolic dimensions that would enable the interpretation of meanings atributed to this experience of shared living, specifically analyzing three aspects: self management; the social space related to the House; and the status of these self narratives. It concludes that Student Houses are living organisms, as well as producers and disseminators of cultures, situating its residents in a social space, and thus going beyond the limits of a transitory experience.Downloads
References
Bosi, E. (2003).O Tempo Vivo da Memória: Ensaios de Psicologia Social. São Paulo: Ateliê Editorial.
Bosi, E. (2012).Memória e Sociedade: Lembranças de Velhos. São Paulo: Companhia das Letras.
Burke, P. (2008). O que é História Cultural? Rio de Janeiro: Zahar.
Campos, R. D. (2009). Mulheres e crianças na imprensa paulista, 1920-1940: educação e história.São Paulo: Ed. UNESP.
Certeau, M. (2013).A Escrita da História.Rio de Janeiro: Forense-Universitária.
Certeau, M. (1997). A invenção do cotidiano: 1. Artes de fazer.Petrópolis, RJ: Vozes.
Certeau, M., Giard, L., &Mayol, P.A invenção do cotidiano: 2. Morar, cozinhar.Petrópolis, RJ: Vozes.
Chartier, R. (2008). A história: a leitura do tempo. In Fronteiras do Pensamento. São Leopoldo: Ed. UNISINOS, 163-178.
Chartier, R. (1990)A História Cultural: Entre Práticas e Representações. Lisboa: DIFEL.
Diário de Notícias. (1967, 08 de abril).
Diário de Notícias. (1968, 14 de abril).
Errante, A.(2000)Mas Afinal, A Memória é de Quem? Histórias Orais e Modos de Lembrar e Contar. In: História da educação, (8), 141-174.
Franco, S. C. (2006). Guia Histórico de Porto Alegre. Porto Alegre, RS: Editora da UFRGS.
Froehlich, C. A. (1995). A Boca do Céu: Edifício-Desafio. Santa Maria, RS: Palloti.
Halbwachs, M. (2003).A Memória Coletiva. São Paulo, SP: Centauro.
Hall, S. (1997). A centralidade da cultura: notas sobre as revoluções de nosso tempo. Educação & Realidade. 22 (2), 15-46.
Hinterholz, M. L. (2016).Tácitas e Marginais: memórias das Casas de Estudante autônomas de Porto Alegre e as possibilidades para a História da Educação. Revista História da Educação (21), 435-448.
Kaufmann, J.C.(2013). A entrevista compreensiva: um guia para pesquisa de campo. Petrópolis, RJ: Editora Vozes.
Magalhães, J. P.(2004). Tecendo Nexos: história das instituições educativas. Bragança Paulista: Editora Universitária São Francisco.
Memorial Descritivo da prefeitura de Porto Alegre. Disponível em: http://lproweb.procempa.com.br/pmpa/prefpoa/smc/usu.
Menezes, U. (1992) A História cativa da memória: para um mapeamento da memória no campo das Ciências Sociais. Revista Inst. Est. Bras.
Müller, D. M., &Souza, C. F. (2007)Porto Alegre e sua evolução urbana. Porto Alegre: Editora da UFRGS.
Martins, E. (1989).Um depoimento político. Porto Alegre: Pallotti.
Pesavento, S. J. (2008). Fronteiras da história: uma leitura sensível do tempo. In Fronteiras do Pensamento. São Leopoldo: Ed. UNISINOS, 179-190.
Prata, M. A. C. (2002).Academia de Coimbra (1880-1926): contributo para a sua História.Coimbra: Imprensa da Universidade de Coimbra.
Pollak, M. (1992). Memória e Identidade Social.In Estudos Históricos. 5 (10), 200-212.
Quadros, C. (2003).As brizoletas cobrindo o Rio Grande: a educação pública no Rio Grande do Sul durante o governo de Leonel Brizola (1959 – 1963). Santa Maria: Editora UFSM.
Ricouer, P. (2007).A memória, a história, o esquecimento. Campinas, SP: Editora da UNICAMP.
Rüdiger, F. (2003). Tendências do jornalismo.Porto Alegre: Ed. da UFRGS.
Silva, Â. R. P. (org.). (2004). As Casas de Estudante da UFRGS. Porto Alegre: UFRGS.
Torres, A. S. (1999).Imprensa: política e cidadania. Porto Alegre: EDIPUCRS.
Vidal, D. (1998).A fonte oral e a pesquisa em História da Educação: algumas considerações.In. Educação em Revista, (27) 7-16.
Copyright (c) 2019 Marcos Luiz Hinterholz, Doris Bittencourt Almeida

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais pertencem exclusivamente aos autores. Os direitos de licenciamento utilizados pelo periódico consistem na licença Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY 4.0): são permitidos o acompartilhamento (cópia e distribuição do material em qualqer meio ou formato) e adaptação (remix, transformação e criação de material a partir do conteúdo assim licenciado) para quaisquer fins, inclusive comerciais.
Recomenda-se a leitura desse link para maiores informações sobre o tema: fornecimento de créditos e referências de forma correta, entre outros detalhes cruciais para uso adequado do material licenciado.