The National Textbook Commission and the evaluation of mathematics textbooks between 1938 and 1969

Keywords: National Textbook Commission, textbooks, evaluation, Euclides Roxo

Abstract

This article analyzes the textbook policy established by the Decree-Law 1006/38, which created the National Textbook Commission and determined the conditions for production, importation and use of textbooks for all teaching subjects in the entire country, focusing on the evaluation of mathematics textbooks and the results of this work, materialized in the lists of approved books. Special attention is paid to the educator Euclides Roxo for his important contributions to the teaching of mathematics in Brazil. The pedagogical, technical and scientific aspects are the main factors responsible for the disapproval of mathematics textbooks during the evaluation process. Thus, for a book to be authorized, it could not contain failures involving these aspects.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ricardo Motta Telo, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ

Ricardo Motta Telo possui graduação em Matemática pela Universidade Federal Fluminense (2012) e Mestrado em Ensino de Matemática pelo Programa de Pós-Graduação da Universidade Federal do Rio de Janeiro (2017). Atua principalmente nos seguintes temas: livro didático e História da Educação Matemática. Atualmente trabalha como professor da disciplina de Matemática na rede particular de ensino do Rio de Janeiro.

Gert Schubring, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ

Gert Schubring estudou matemática, física e química nas universidades de Magonça e de Bonn. É pesquisador no Institut für Didaktik der Mathematik, Universidade de Bielefeld, e professor visitante no Instituto de Matemática, Universidade Federal do Rio de Janeiro. Tem doutorado em matemática e livre-docência em história da matemática. É especializado em história da matemática e das ciências exatas, em particular nas interações entre desenvolvimentos conceituais e culturais nos tempos modernos. Publicou numerosos artigos em revistas e coletâneas e muitos livros, entre outros: Conflicts between Generalization, Rigor and Intuition. Number Concepts Underlying the Development of Analysis in 17th-19th Century France and Germany (Springer 2005), e organizou vários eventos internacionais. Ele foi chief editor da revista International Journal for the History of Mathematics Education de 2005 até 2015 e é membro do Advisory Board of the International Study Group for the Relations between Pedagogy and History of Mathematics.

Published
2018-05-19
How to Cite
Telo, R. M., & Schubring, G. (2018). The National Textbook Commission and the evaluation of mathematics textbooks between 1938 and 1969. Revista Brasileira De História Da Educação, 18, e014. Retrieved from https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/42909
Section
Original research