Portuguese Language Teaching Methodology in teacher training: incursions into a corpus of pedagogical manuals

  • Sandoval Nonato USP
Keywords: pedagogy of disciplines, teacher training, textbooks, portuguese language teaching methodology

Abstract

This study aims at examining the status of the ‘Portuguese Language Teaching Methodology’ as a curricular component of Portuguese teacher training. We will initially provide a panoramic reconstruction of the historical course of evolution of teacher training and its interface with the emergence of the pedagogies related to different disciplines. Secondly, supported by theoretical contributions from the fields of history, pedagogy of school disciplines and applied linguistics, amongst others, we will describe and review a corpus of three textbooks published in Brazil between 1949 and 1958, seeking to point out the ways the specificity of ‘Portuguese language teaching methodology’ is built relatively to other disciplines linked to teacher training.

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Author Biography

Sandoval Nonato, USP

Professor do Departamento de Metodologia de Ensino e Educação Comparada da Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo (FE-USP, 2008). Doutorado em Linguística (Universidade Estadual de Campinas, 2004), com estágio doutoral em Teoria do Discurso (Universidade de Paris 12, Val-de-Marne, 2002). Estágio pós-doutoral em Didática de Línguas (Universidade de Genebra, 2006). Mestrado em Linguística Aplicada (Universidade Estadual de Campinas, 1999). Licenciatura em Letras/Habilitação Língua Portuguesa (Universidade Federal do Pará, 1997). Curso de Habilitação para o Magistério 1a. a 4a. séries do Primeiro Grau (Colégio São Francisco Xavier, 1992). Membro do Grupo de Trabalho Linguística do Texto e Análise da Conversação da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Letras e Linguística (ANPOLL). Líder do Grupo de Pesquisa Linguagem na Prática Escolar (LIPRE, FE-USP). Autor de A exposição oral nos anos iniciais do Ensino Fundamental (Cortez Editora, 2012) e Recontando histórias na escola (Martins Fontes, 2003). Experiência em Linguística Aplicada, Linguística Textual e Ensino-Aprendizagem (Métodos e Técnicas de Ensino). Estuda a produção e a recepção de gêneros textuais na escola, a formação e o trabalho do professor de língua portuguesa. (Fonte: Currículo Lattes)

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Published
2019-09-20
How to Cite
Nonato, S. (2019). Portuguese Language Teaching Methodology in teacher training: incursions into a corpus of pedagogical manuals. Revista Brasileira De História Da Educação, 19, e077. Retrieved from https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/46357
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Original research