To instruct youth: logic and moral in lessons in the philosophy’s compendium by José Soriano de Souza

Keywords: school textbooks, philosophy, teacher-author, secondary education

Abstract

In this study, we have the objective of presenting some considerations about two lessons present in José Soriano de Souza's compendium Lições de philosophia elementar racional e moral, published in 1871 in the city of Recife. He devoted most of his life to intellectual and public activities. His basic studies were at the Lyceu Provincial da Parahyba do Norte, in the Faculdade de Medicina do Rio de Janeiro he graduated in Medicine (1860), and, finally, in Philosophy (1866), from the University of Louvain, Belgium. He was a professor at the Faculdade de Direito do Recife where he taught the disciplines: Public and Constitutional Law, Natural Law and Roman Law. After busy contest (1867), obtained the chair of philosophy of Gymnásio Pernambucano in which he had as competitor Tobias Barreto, a figure already known at that time. From this work, we have as objective to analyze two lessons among those present in the compendium, one about Logic and the other about Moral. With this, we observed that the author participated in the production of knowledge through prescriptions contained in the lessons we analyzed, interfering with the school culture inherent to the institution in which he taught.

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Author Biographies

Anderson Santos, Pontifícia Universidade Católica
Doutorando em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Pontifícia Universidade Católica do Paraná - PUCPR. Mestre em Educação com ênfase em História da Educação pela Universidade Tiradentes - UNIT (2016). Graduado em História pela Universidade Tiradentes - UNIT (2013). Membro dos grupos de pesquisa Instituições Escolares no Brasil (GPIEB) e de História da Educação no Nordeste (GPHEN). Desenvolve pesquisas no campo da História da Educação, com foco especial sobre a História dos Manuais Escolares e das Disciplinas Escolares.
Rosa Lydia Teixeira Corrêa, Pontifícia Universidade Católica do Paraná
Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal do Pará (1983), mestre em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (1991) e doutora em História Econômica pela Universidade de São Paulo (2000). Pós- Doutorado pela Universidade de Salamanca/Es. Foi Secretaria da Sociedade Brasileira de História da Educação de outubro de 2007 a outubro de 2011. Atualmente é professora titular do Programa de Pós- Graduação, Mestrado e Doutorado em Educação da Pontifícia Universidade Católica do Paraná. Líder do Grupo de pesquisa "História das Instituições Escolares no Brasil". Tem experiência na área de Educação, História da Educação, nos seguintes temas: formação de professores e ideário educativo, manuais escolares, disciplinas escolares e escola primária.

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Published
2019-09-20
How to Cite
Santos, A., & Teixeira Corrêa, R. L. (2019). To instruct youth: logic and moral in lessons in the philosophy’s compendium by José Soriano de Souza. Revista Brasileira De História Da Educação, 19, e080. Retrieved from https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/46619
Section
Original research