The ‘Laerte’s Group’ and the writing of history of education

  • Bruno Bontempi Jr. Universidade de São Paulo
Keywords: historiography, intellectuals, educational research

Abstract

The article deals with an experience of research and writing in History and Philosophy of education, which took place in the 1960s and 1970s at the Universidade de São Paulo and Institutos Isolados de Ensino Superior under the guidance of Laerte Ramos de Carvalho. This experience, which created a discernible tradition in the field of historiographical studies of Brazilian education, defined its themes in the light of educational and political problems of its time, as well as of philosophical conceptions, theories of history, epistemological and disciplinary partitions that formed the model of higher education of that time. By the way it has been organized to propose, produce and disseminate the writing of history, this generation marked this field in formation with particular characteristics, which include the preference for certain types of sources, ways to periodize and narrate historical events. The proposed historiographical analysis combines textual and contextual understanding of this tradition, considering the institutional and disciplinary conditions, as well as the social, intellectual and political ambience in which these narratives were produced.

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Author Biography

Bruno Bontempi Jr., Universidade de São Paulo
Possui mestrado (1995) e doutorado (2001) em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, pós-doutorado no Programa de História da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (2009). Atualmente é professor do Departamento de Filosofia da Educação e Ciências da Educação (EDF) da Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo. É orientador credenciado no Programa de Pós-Graduação em Educação da USP, membro titular do Conselho Departamental e representante titular do Departamento EDF na Comissão de Pós-Graduação. Vice-Coordenador do DINTER, em convênio USP/UFPI. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em História da Educação, atuando principalmente nos temas: historiografia da educação, história dos intelectuais, história do ensino superior, história das elites. É líder do Grupo de Pesquisa Intelectuais da educação brasileira: formação, ideias e ações (CNPq). É Diretor suplente da Regional Sudeste da Sociedade Brasileira de História da Educação.

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Published
2019-06-16
How to Cite
Bontempi Jr., B. (2019). The ‘Laerte’s Group’ and the writing of history of education. Revista Brasileira De História Da Educação, 19, e060. Retrieved from https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/46819
Section
Dossiê - A escrita da história da educação no Brasil: experiências e perspectivas