Celebrate here and there: comparative writing of school Brazil and Portugal (1890-1920)

  • Renata Marcílio Cândido Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação e do Curso de Pedagogia da Universidade Federal de São Paulo (Unifesp) http://orcid.org/0000-0002-8032-881X
Keywords: school holidays, history writing, comparative history

Abstract

This article proposes the comparative writing of the history of school holidays in Brazil and Portugal in a representative context of the consolidation of public and state educational systems in the two countries, from the turn of the nineteenth century to the twentieth. The analyses that make the writing were elaborated from the systematization of texts published in educational journals and pedagogical manuals. In this documentary corpus, we can see that the approximations related to the theme refer to the festivities that celebrate the school as part of the modernizing project of the Brazilian and Portuguese societies. In turn, the distances are related to the themes of the solemnities, such as the Portuguese charitable parties or the dates representing the national ‘heroes’ and important events in the political history of the countries.

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Author Biography

Renata Marcílio Cândido, Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação e do Curso de Pedagogia da Universidade Federal de São Paulo (Unifesp)
Professora do do Programa de Pós-Graduação em Educação e do Departamento de Educação da Escola de Filosofia, Letras e Ciências Humanas (EFLCH) da Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP). Possui graduação em Pedagogia pela Universidade de São Paulo (2003), Mestrado em Educação (2007) de Doutorado em Educação (2012) pela mesma universidade. Atualmente coordena a Residência Pedagógica para Educação Infantil no âmbito do Curso de Pedagogia e integra o Grupo de Pesquisa 'História da Educação: Intelectuais, Instituições, Impressos" (Unifesp).Tem experiência na área de Educação, com ênfase em História da Educação e Tópicos Específicos da Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: história da educação, cultura escolar, avaliação, festas escolares, práticas da vida escolar e uso dos uniformes. (Fonte: Currículo Lattes)

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Published
2019-06-16
How to Cite
Cândido, R. M. (2019). Celebrate here and there: comparative writing of school Brazil and Portugal (1890-1920). Revista Brasileira De História Da Educação, 19, e066. Retrieved from https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/47231
Section
Dossiê - A escrita da história da educação no Brasil: experiências e perspectivas