Faria de Vasconcelos and the New School in Portugal: from self-government to science education

Keywords: teaching methods, history of education, philosophy of education, school culture

Abstract

This article addressed the study of educational thinking by a representative of New School in Portugal, António de Sena Faria de Vasconcelos (1880-1939). From 1912, the author ran a school founded by himself in Bierges-Les-Wavre, an experience characterized by contemporaries as one of the main actions of application of renewed principles in education. In an early stage of his production,from the beginning of the century to the 1920s, the emphasis is on the discussion of the active method, what Faria de Vasconcelos prefers to call self-government. From the theoretical-methodological point of view, the study is part of the perspective of the history of mentalities. The methodological procedures adopted are the reading and analysis of the complete works of the author, taking this documentary corpus in parallel with his contemporaries. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Carlota Boto, Faculdade de Educação da USP

Carlota Boto é professora titular da Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo (USP), onde leciona Filosofia da Educação. É Bolsista Produtividade PQ1D do CNPq. Formou-se na USP, em Pedagogia (1983) e em História (1988). É mestre em História e Filosofia da Educação pela FEUSP (1990), doutora em História Social pela FFLCH/USP (1997) e livre-docente em Filosofia da Educação pela FEUSP (2011). É autora do livro "A escola do homem novo: entre o Iluminismo e a Revolução Francesa", publicado pela Editora Unesp, do livro "A escola primária como rito de passagem: ler, escrever, contar e se comportar", publicado pela Imprensa da Universidade de Coimbra, do livro “A liturgia escolar na Idade Moderna”, publicado pela Editora Papirus e do livro “Instrução pública e projeto civilizador: o século XVIII como intérprete da ciência, da infância e da escola”, publicado pela Editora Unesp. 

References

Boto, C. (2010). Compêndios pedagógicos de Augusto Coelho (1850-1925): a arte de tornar ciência o ofício de ensinar. História da Educação, 14(30), 9-60. Recuperado de: http://fae.ufpel.edu.br/asphe/revista/rhe30.pdf

Cruz, M. G. M. B. (2001). António de Sena Faria de Vasconcelos (1880-1939): um português no Movimento da Escola Nova. Educação em Revista, 2(1).

Duarte, M. L. P. (2010). À descoberta da Escola Nova de Faria de Vasconcelos (Dissertação de Mestrado), Departamento de Educação, Universidade de Aveiro, Aveiro.

Faria de Vasconcelos. (1986). Obras completas (1900-1909) (Tomo I). Lisboa, PT: Fundação Calouste Gulbenkian.

Faria de Vasconcelos. (2000). Obras completas(1915-1920) (Tomo II). Lisboa, PT: Fundação Calouste Gulbenkian.

Faria de Vasconcelos (2006). Obras completas (1921-1925) (Tomo III). Lisboa, PT: Fundação Calouste Gulbenkian.

Faria de Vasconcelos. (2009). Obras completas (1925-1933) (Tomo IV). Lisboa, PT: Fundação CalousteGulbenkian.

Faria de Vasconcelos (2010a). Obras completas(1933-1935) (Tomo V). Lisboa, PT: Fundação Calouste Gulbenkian.

Faria de Vasconcelos. (2010b). Obras completas(1936-1939) (Tomo VI). Lisboa, PT: Fundação Calouste Gulbenkian.

Faria de Vasconcelos. (2011). Obras completas(Adenda) (Tomo VII). Lisboa, PT: Fundação Calouste Gulbenkian.

Fernandes, R. (1978). O pensamento pedagógico em Portugal. Lisboa, PT: Instituto da Cultura Portuguesa.

Ferreira, António Gomes (2005). A difusão da escola e a afirmação da sociedade burguesa. Revista Brasileira de História da Educação, 5(1[9]).

Ferreira, A. G. (2008). O sentido da educação comparada: uma compreensão sobre a construção de uma identidade. Educação, 31(2), 124-138.

Ferrière, A. (2000). Préface de M. Adolphe Ferrière. In Faria de Vasconcelos. Obras completas(Tomo II, p.3-11). Lisboa, PT: Fundação Calouste Gulbenkian.

Figueira, M. H. (2004). A educação nova em Portugal (1882-1935): semelhanças, particularidades e relações com o movimento homónimo internacional (Parte II). História da Educação, 8(15), 29-52.

Gomes, J. F. A. (1984). Faria de Vasconcelos. In Estudos de história e de pedagogia (p.119-140). Coimbra, PT: Almedina.

Magalhães, J. (2016). Intelectuais e história da educação em Portugal e no Brasil. Cadernos de História da Educação,15(1), 299-322.

Marques, J. F. (2000). Introdução sobre as publicações e escritos de Faria de Vasconcelos entre 1915 e 1920. In Faria de Vasconcelos. Obras completas (Tomo II, p. IX-XIII). Lisboa, PT: Fundação Calouste Gulbenkian.

Martins, Ernesto Candeias (2015). Faria de Vasconcelos, pioneiro da Educação Ativa: orientação escolar e profissional e o sistema educativo português. Imagens da Educação, 5(3), 70-82.

Meirelles-Coelho, C. (s.n.). Educação intelectual, moral e física segundo Faria de Vasconcelos. In J. Tavares, A. Pereira, C. Fernandes & S. Monteiro (Orgs), Activação do desenvolvimento psicológico: actas do Simpósio Internacional. Aveiro, PT: Universidade de Aveiro.

Nóvoa, A. (2005). Evidentementemente: histórias da educação. Porto, PT: Asa.

Ó, J. (2009). A governamentalidade e a história da escola moderna: outras conexões investigativas. Educação e Realidade, 34(2), 97-117.

Pintassilgo, J. (2003). Construção histórica da noção de democratização de ensino: o contributo do pensamento pedagógico português. In Democratização escolar: intenções e apropriações (p.119-141). Lisboa, PT: Centro de Investigação em Educação.

Sousa Machado, T. (2016). Faria de Vasconcelos: um pioneiro no movimento da Escola Nova na Europa e na América Latina. Revista Argentina de Ciencias del Comportamiento, 8(2), 115-123.

Published
2019-10-14
How to Cite
Boto, C. (2019). Faria de Vasconcelos and the New School in Portugal: from self-government to science education . Revista Brasileira De História Da Educação, 19, e092. Retrieved from https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/48006
Section
Original research