Drawing teaching: a look at courses of the department of arts of Federal University of Paraná (1981-1987)

  • Rossano Silva Federal University of Paraná
  • Adriana Vaz Federal University of Paraná
Keywords: drawing, higher education, disciplines history

Abstract

The present paper proposes to investigate drawing teaching in the courses offered by the Department of Arts (DEARTES) of Federal University of Paraná, including the courses of Industrial Designand the bachelor’s degrees in Artistic Education, Arts and Design qualifications. The research focus investigates the courses syllabus between 1981 and 1987, in which the drawing disciplines were taught by both DEARTES and the Design Department (DDES), which had different configurations of the drawing concept. This paper is organized into three parts: 1) Interlocutions between the Departments of Arts and Design; 2) Industrial Design, Visual Communication and Design and Plastic Arts syllabus; 3) Prescriptions of drawing teaching and Plastic Arts. To carry out the proposed analysis, the theoretical reference used is based on the concept of figuration by Elias, field by Bourdieu and the contributions on the history of school subjects by Chervel and Goodson. The sources used are official documents, discipline programs and minutes. This allowed the drawing prescriptions analysis that composed the syllabus of the above mentioned courses.

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Author Biographies

Rossano Silva, Federal University of Paraná

Doutor e mestre em Educação pela Universidade Federal do Paraná (UFPR). Professor no Departamento de Expressão Gráfica e dos Programas de Pós-graduação em Educação (PPGE) e Educação: Teoria e Prática de Ensino (PPGE:TPEn), ambos na UFPR. Participa do grupo de pesquisa: GPHIE – Grupo de Pesquisa História Intelectual e Educação e é vice-líder do GEPETel – Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação, Tecnologia e Linguagens, ambos da UFPR.

Adriana Vaz, Federal University of Paraná

Doutora em Sociologia pela Universidade Federal do Paraná (UFPR), com pós-doutorado junto à Linha de Pesquisa História da Educação no Programa de Pós-graduação em Educação: Conhecimento e Inclusão Social pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Professora no Departamento de Expressão Gráfica e dos Programas de Pós-graduação em Educação (PPGE) e Educação: Teoria e Prática de Ensino (PPGE:TPEn), ambos na UFPR. Participa dos grupos de pesquisa: GPHIE e GEPETel, da UFPR, e Pesquisa em Artes, na UNICENTRO.

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Published
2019-12-06
How to Cite
Silva, R., & Vaz, A. (2019). Drawing teaching: a look at courses of the department of arts of Federal University of Paraná (1981-1987). Revista Brasileira De História Da Educação, 20(1), e094. Retrieved from https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/49983
Section
Original research