Museum education and memories production
The ‘Ozildo Albano’ Museum
Abstract
The article discusses the construction of memories built by the visiting public from the museal narrative produced by the Ozildo Albano Museum (Picos / Piauí) and its possible uses for the teaching of history. For this, we will use, on the one hand, the representations about the past conveyed by this cultural institution; on the other hand, we will analyze the perceptions of university students who visited it. From this perspective, we will relate the role of the museum to the scope of cultural memory, through which we emphasize the constitution of 'prosthetic memory', as conceived by Alison Landsberg (2009).
Downloads
Metrics
References
Albano, M. C. S., & Silva, A. (Orgs.). (2011). Picos nas anotações de Ozildo Albano. Picos, PI: Gráfica Brito.
Assmann, J. (2008). Communicative and cultural memory. In A. Erll & A. Nünning (Eds.), Cultural memory studies: an international and interdisciplinary handbook. Berlin, GER: De Gruyter.
Ciocea, M., & Carlan, A. (2018). Prosthetic memory and post-memory: cultural encounters with the past in designing museum. Romanian Journal of Communication & Public Relations, 01(01).
Duncan, C. (1995). The art museum as ritual. Art Bulletin, LXXVII(01).
Halbwachs, M. (2006). A memória coletiva (Beatriz Sidou, trad.). São Paulo, SP: Centauro.
Kregar, T. (2014). Memory as museum practice. Kysimypa Culture, 01(08).
Landsberg, A. (2009). Memory, empathy and the politics of identification. Internacional Journal of Politics, Culture & Society, 01(22).
Landsberg, A. (2018). Post-postracial America: on Westworld and the Smithsonian National Museum of Africa History and Culture. Cultural Politics, 14(02).
Lira, M. L. M. (2008). Discurso y comunicación en los museos de Querétaro: una propuesta de analisis sobre sus prácticas discursivas. Cuicuilco, 15(43).
Museu Ozildo Albano. (2019). Recuperado de: http://www.museuozildoalbano.com.br
Narita, F. Z. (2017). A educação da sociedade imperial: moral, religião e forma social na modernidade oitocentista. Curitiba, PR: Editora Prismas.
Snyder, E. E. (1991). Sociology of nostalgia: sport halls of fame and museums in America. Sociology of Sport Journal, (08).
Spicci, M. (2011). Museums, memory and the shaping of identity. Altre Modernità/Otras Modernidades/Autres Modernités/Other Modernities, 03(05).
Sodaro, A. (2013). Memory, history and nostalgiain Berlin’s Jewish Museum. Internacional Journal of Politics, Culture & Society, (26).
Picos. (1986). Projeto-Lei de 22 de outubro de 1986. Dispõe sobre requerimento da Câmara Municipal de Picos para o reconhecimento do status de utilidade pública do Museu particular de Ozildo Albano.
Picos prepara o centenário. (1989, 19 de julho). Jornal Gazeta Popular, ano 3, n. 3.
Pinheiro, W. F. (2018). Garimpeiro de memórias: práticas educativas de Ozildo Albano – Piauí (1952-1989) (Tese de Doutorado). Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia.
Pinheiro, W. F., & Santos, S. M. (2018). Da formação humanística do mediador cultural Ozildo Albano às suas práticas educativas no sertão piauiense (1952-1989). Revista Educação e Políticas em Debate, 07(03).
Copyright (c) 2020 José Petrúcio Farias Júnior (Autor)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais pertencem exclusivamente aos autores. Os direitos de licenciamento utilizados pelo periódico consistem na licença Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY 4.0): são permitidos o acompartilhamento (cópia e distribuição do material em qualqer meio ou formato) e adaptação (remix, transformação e criação de material a partir do conteúdo assim licenciado) para quaisquer fins, inclusive comerciais.
Recomenda-se a leitura desse link para maiores informações sobre o tema: fornecimento de créditos e referências de forma correta, entre outros detalhes cruciais para uso adequado do material licenciado.