‘Men who taught America to read’
adult education in Brazil and Mexico (1947-1956)
Abstract
This text aims to analyze the relationship established between Jaime Torres Bodet and Manuel Bergström Lourenço Filho, in the adult literacy campaigns in Mexico and Brazil, which culminated in the holding of the VI Seminário Interamericano de Alfabetização e Educação de Adultos in Brazil in 1949. It is, therefore, an investigation about the circulation of ideas that guided adult education in Brazil and Mexico, at a time when Mexico was placing itself as a successful reference for all Latin America, above all, due to the experiences carried out by the Unesco, OEA and Crefal. Regarding the theoretical and methodological options, it is a work based on Connected History, taking as sources: newspapers, magazines and photographs. Finally, it can be concluded that the relationship between these men was constituted in the campaign to eradicate adult illiteracy, carried out in their respective countries by Unesco, which resulted in the holding of congresses and, consequently, in a vast intellectual and didactics on the topic
Downloads
Metrics
References
Araújo, M. M., Alcoforado, J. L. M., & Ferreira, A. G. (2015). A educação supletiva nas Campanhas de Jovens e Adultos no Brasil e em Portugal (Século XX). Revista Educação em Questão, 53(39), 12-44.
Azevedo, F. V. (2019). A educação de adultos no itinerário intelectual de Jaime Torres Bodet e Lourenço Filho: mediações entre campanhas locais e o debate transnacional (1944-1949) (Tese de Doutorado). Universidade Estadual de Santa Catarina (UDESC), Florianópolis.
Bodet, J. T. (1969). Años contra eltiempo. México, MX: Porrúa.
Brazil Campaign for Literacy. (1948). The Unesco Courier, I(1), 4.
Brasil. Ministério da Educação e Saúde. Departamento Nacional de Educação. Campanha de Educação de Adultos. (1947). Documentos iniciais da Campanha (Publicação nº 04, jan. 1947, LF, 40f). Rio de Janeiro, RJ: Arquivo Lourenço Filho. CPDOC.
Costa, D. M. V. (2017). Civilizar o campo: educação, saúde e iniciação profissional nos cursos de alfabetização da professora Zilma Coelho Pinto, no estado do Espírito Santo (1947-1963). Comunicações, 24(3), 279-305.
Centro de Pesquisa e Documentação de História Contemporânea do Brasil [CPDOC]. (2020). Recuperado de: https://cpdoc.fgv.br/
Centro Regional de Educación Fundamental para la América Latina [Crefal]. (1952). Educación fundamental: ideario, principios, orientaciones metodológicas. Pátzcuaro, MX.
Di Pierro, M. C., Joia, O., & Ribeiro, V. M. (2001). Visões da educação de jovens e adultos no Brasil. Cadernos CEDES, 21(55), 58-77.
Educación de adultos. (1949a). El Correo de la Unesco, II(6), 8.
Educación fundamental por Jonh Bowers. (1948). El Correo de la Unesco, I(1), 4.
En Quitandinha los educadores fijan sus planes para la campaña latinoa¬mericana de “alfabetización”. (1949b). El Correo de la Unesco, II(9), 2.
Fernández, M. del C., Welti, M. E., & Guida, M. E. (2009). La educación rural en la Argentina: propuesta de capacitación de maestros rurales (1958-1972). In T.G. Peres & O. L. Pèrez (Org.), Educación rural en Iberoamérica: experiencia histórica y construcción de sentido (p. 242-264). Madrid, ES: Anroart.
Fighters for literacy. (1958a). The Unesco Courier, 22-23.
García, A. A. L. (2014). La alfabetización en México: campañas y cartillas, 1921-1944. Traslaciones. Revista Latinoamericana De Lectura Y Escritura, 1(2), 126‐149.
Gil, N. L. (2007). A dimensão da educação nacional: um estudo sócio- istórico das estatísticas oficiais da escola brasileira (Tese de Doutorado). Faculdade de Educação. Universidade de São Paulo, São Paulo.
Gruzinski, S. (2003). O historiador, o macaco e a centaura: a “história cultural” no novo milênio. Estudos Avançados, 17(49), 321.
Guerra, R. A. (2002). El pensamiento de Jaime Torres Bodet: una visión humanista de la educación de adultos (1ª ed.). Michoacán, MX: Crefal.
Haddad. S., & Di Pierro.M. C. (2000). Escolarização de jovens e adultos. Revista Brasileira de Educação, (14), 108-194.
The Latin American struggle against illireracy. (1949). The Unesco Courier, I(1), 11.
Lourenço Filho, M. B. (1947). A campanha de educação de adultos. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, 11(29), 5-14.
Lourenço Filho, M. B. (1952). A educação rural no México. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, 17(45), 108-198.
Lourenço Filho. M. B. (1950). Eco del Seminario del Río. Educación Fundamental, 2 (1).
Lourenço Filho, M. B. (1956). Cartilha do povo: para ensinar a ler rapidamente. São Paulo, SP: Melhoramentos.
Miranda, F. L. (2014). México, la UNESCO y el Proyecto de Educación Fundamental para América Latina, 1945-1951. Signos Históricos, (31), 88-115.
Novidades. (1949). América se alfabetizará - aportación quedará nuestro país. Novidades, 1.
Paiva, V. P. (1987). Educação popular e educação de adultos. São Paulo, SP: Loyola.
Peres, T. G., & Pérez, O. L. (2009). Educación rural en iberoamérica: experiência histórica y construcción de sentido. Madrid, ES: Anroart.
Postage stamps help to fight illiteracy. (1958b). The Unesco Courier, 29.
Un problema mundial. (1949c). El Correo de la Unesco, II (6), 1.
Seminario de enseñanza primaria en Montevideo. (1950). El Correo de la Unesco, 3(10), 2.
Silva, R. R. N., & Guimarães, J. F. S. (2017). “Para ensinar a ler rapidamente”: a Cartilha do povo e os seus leitores no meio rural sergipano (1940-1950). In Anais do Congresso Brasileiro de História da Educação (p. 4380-4393). João Pessoa, PB. Recuperado de: https://drive.google.com/drive/folders/1vVImmMHMKniTKJWj36SyEONLM5MAdJv0
Tejada, C. (1950). The Interamerican Seminar on Literacy and Adult Education - Rio de Janeiro. Washington, DC: Pan American Union (Division of Educacion - Department of Culturals Affairs).
UNESCO Digital Library. (2020). Recuperado de: https://unesdoc.unesco.org/
Vasconcelos, M. S. (1996). A difusão das idéias de Piaget no Brasil. São Paulo, SP: Casa do Psicólogo.
Copyright (c) 2021 Rony Rei do Nascimento Silva, Ilka Miglio de Mesquita, Ana Clara Bortoleto Nery (Autor)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais pertencem exclusivamente aos autores. Os direitos de licenciamento utilizados pelo periódico consistem na licença Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY 4.0): são permitidos o acompartilhamento (cópia e distribuição do material em qualqer meio ou formato) e adaptação (remix, transformação e criação de material a partir do conteúdo assim licenciado) para quaisquer fins, inclusive comerciais.
Recomenda-se a leitura desse link para maiores informações sobre o tema: fornecimento de créditos e referências de forma correta, entre outros detalhes cruciais para uso adequado do material licenciado.