‘For the lighting of the past’

books and education in the context of the Cinquentennial of Independence (brazilian capital, 1870s)

  • Aline de Morais Limeira Pasche Universidade do Estado do Rio de Janeiro
  • Fátima Aparecida do Nascimento Universidade do Estado do Rio de Janeiro
  • Aline Machado dos Santos Universidade do Estado do Rio de Janeiro
  • Edgleide de Oliveira Clemente da Silva Universidade do Estado do Rio de Janeiro
Keywords: memory, history of education, books, political emancipation

Abstract

In this study, we thought about ways to approach the country's political emancipation. We questioned some “remains”, places of memories: the books, responsible for the intervention, education, constitution and legitimation of certain representations about Independence. These are: Ideas to coordinate regarding the emancipation of Maria Durocher (1871) and Alexandre Moraes Filho's Independence and the Brazilian Empire (1879). We concluded the analysis by understanding the distinct objectives of each work and their similarities, such as the fact that they relate the incompatibility of independence with slavery. In the educational aspect, Durocher defended formal education while Mello Moares was a true narrative based on facts and documents, which would constitute history for the formation of youth.

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Author Biographies

Aline de Morais Limeira Pasche, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Doutora em Educação (2014) pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Possui graduação em Pedagogia, com habilitação em Educação de Jovens e Adultos (2006) e Mestrado em Educação (2010) pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Professora Adjunta da Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Faculdade de Educação e do Programa de Pós-graduação em Educação (PROPED). Integra o Núcleo de Ensino e Pesquisa em História da Educação (NEPHE-UERJ).

Fátima Aparecida do Nascimento, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Possui doutorado em Educação pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro - UERJ (2017) - Em andamento. Professora substituta pela Universidade Federal de São João Del Rei-UFSJ (2017). Mestrado em Educação pelo Proped/UERJ (2016). Bolsista Nota 10 da FAPERJ durante o período do Mestrado. Graduada em Pedagogia - Licenciatura Plena em Formação de Professores para a Educação Infantil e Anos Iniciais do Ensino Fundamental para Crianças, Jovens e Adultos e o Bacharelado em Pedagogia nas Instituições e nos Movimentos Sociais pela Faculdade de Educação da Universidade do Estado do Rio de Janeiro - UERJ.

Aline Machado dos Santos, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Possui mestrado em Educação pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) no Programa de Pós-graduação em Educação - ProPEd (Capes 7) - Bolsista CNPQ - Em andamento. Foi bolsista PROATEC da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) entre 2017 e 2018. Integra o Núcleo de Ensino e Pesquisa em História da Educação (NEPHE/UERJ). Licenciada em Pedagogia pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro -UERJ (2016). Tem interesse na área de educação, com ênfase em história da educação.

Edgleide de Oliveira Clemente da Silva, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Doutora em Educação pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro - UERJ, mestre em Educação pela Universidade Federal de Alagoas – UFAL e graduada em Pedagogia pela mesma instituição. É integrante do grupo de pesquisa Núcleo de Ensino e Pesquisa em História da Educação – NEPHE/UERJ onde desenvolve pesquisas sobre História da Educação Brasileira no Império.

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Published
2020-07-24
How to Cite
Pasche, A. de M. L., Nascimento, F. A. do, Santos, A. M. dos, & Silva, E. de O. C. da. (2020). ‘For the lighting of the past’. Revista Brasileira De História Da Educação, 20(1), e126. Retrieved from https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/54270