"Minas Gerais é muitas"

blacks and whites in schools in the south of Minas, in the 19th century

Keywords: Sul de Minas, 19th century, race relations

Abstract

In this article we elaborated a profile of the public of elementary schools in the region traditionally known as Sul de Minas. We used as a material of analysis a census documentation related to the province of Minas Gerais, from the 1830s. This material allowed us to establish characteristics such as the racial and socioeconomic profile of the students and aspects related to their family groups. We also elaborated a comparison of the public of schools in the southern region with that of the central region of Minas Gerais, which made evident the uniqueness of the population that accessed the school in the region and also the importance of taking into account regional diversity in the analysis of history education in Minas Gerais in the 19th century.

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Author Biographies

Marcus Vinícius Fonseca, Universidade Federal de Ouro Preto, Ouro Preto, MG

Mestre em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Doutor em Educação pela Universidade de São Paulo (USP). Professor Associado III do Departamento de Educação da Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP). Pesquisador beneficiado pelo Programa Pesquisador Mineiro da Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de Minas Gerais – PPM-FAPEMIG.

Vanessa Souza Batista, Universidade de São Paulo, São Paulo, SP

Graduada em História pela Universidade Federal de Alfenas (UNIFAL), Mestre em Educação pela Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP). Atualmente é professora da educação básica na Rede Estadual de Educação de Minas Gerais e doutoranda em educação na Universidade de São Paulo (USP).

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Published
2022-07-01
How to Cite
Fonseca, M. V., & Souza Batista, V. (2022). "Minas Gerais é muitas". Revista Brasileira De História Da Educação, 22(1), e209. https://doi.org/10.4025/rbhe.v22.2022.e209