Mariana Coelho and her feminist genesis:
from the domain of the alphabet to the craft of Reading
Abstract
The aim of this article is to show the relationship of Mariana Coelho (1857-1954) with the universe of reading and writing, as well as the meaning and symbology surrounding this practice expressed during the period in which she lived in Portugal, until the period in which it begins to live in Brazil. For that, it draws on some reflections by Roger Chartier and Robert Darnton, as well as Pierre Bourdieu and Jean-François Sirinelli, authors that allow us to understand the social, cultural and symbolic spaces in which Mariana Coelho transited. Thus, when dealing with the fundamental aspects of the trajectory of this character, the importance of this analysis is highlighted, as it reveals characteristics and specificities of a broader scenario.
Downloads
Metrics
References
Andrade, M. L. (2002). Educação, cultura e modernidade: o projeto formativo de Dario Vellozo (Dissertação de Mestrado). Universidade Federal do Paraná, Curitiba.
Berberi, E. (1996). Impressões: a modernidade através das crônicas no início do século em Curitiba (Dissertação de Mestrado). Universidade Federal do Paraná, Curitiba.
Bourdieu, P. (2016). A dominação masculina (3a ed.). Rio de Janeiro, RJ: BestBolso.
Bourdieu, P. (2007). Escritos de educação (9a ed.). Petrópolis, RJ: Vozes.
Bourdieu, P. (1989). A ontologia política de Martin Heidegger. Campinas, SP: Papirus.
Bourdieu, P. (1996). Razões práticas: sobre a teoria da ação. São Paulo, SP: Papirus.
Bueno, A. P. (2010). Educação e participação política: a visão de formação feminina de Mariana Coelho (Dissertação de Mestrado). Universidade Federal do Paraná, Curitiba.
Chartier, R. (1998). A aventura do livro: do leitor ao navegador. São Paulo: Ed. da UNESP.
Chartier, R. (2002). História Cultural: entre práticas e representações (2a ed.). Lisboa, PT: Difel.
Club Curitybano. (1889, abr. 30). A Galeria Ilustrada, n. 11, p. 2.
Coelho, M. (2002a). A evolução do feminismo: subsídios para sua história (2a ed.). Curitiba, PR: Imprensa Oficial do Paraná.
Coelho, M. (1940). Cambiantes: contos e fantasias. São Paulo, SP: Empresa Gráfica da Revista dos Tribunais.
Coelho, M. (1924a, mar. 23). Carta para Bertha Lutz. 3 f. Arquivo Nacional do Rio de Janeiro.
Coelho, M. (1924b, nov. 17). Carta para Bertha Lutz. 6 f. Arquivo Nacional do Rio de Janeiro.
Coelho, M. (1924c, dez. 6). Carta para Bertha Lutz. 2 f. Arquivo Nacional do Rio de Janeiro.
Coelho, M. (1926, jun. 5). Carta para Bertha Lutz. 4 f. Arquivo Nacional do Rio de Janeiro.
Coelho, M. (1927, fev. 8). Carta para Bertha Lutz. 6 f. Arquivo Nacional do Rio de Janeiro.
Coelho, M. (1935, set. 13). Carta para Bertha Lutz. 3 f. Arquivo Nacional do Rio de Janeiro.
Coelho, M. (1936, set. 13). Carta para Federação Brasileira pelo Progresso Feminino. 2 f. Arquivo Nacional do Rio de Janeiro.
Coelho, M. (1900, 1 de dezembro). Chronica da moda. Diário da Tarde, n. 493, p. 1.
Coelho, M. (1901, 1 de março). Chronica da moda. Diário da Tarde, n. 568, p. 1.
Coelho, M. (1894, 17 de março). Paraná. Diario do Commercio, n. 55, p. 1-2.
Coelho, M. (2002b). O Paraná mental (2a ed.). Curitiba, PR: Imprensa Oficial do Paraná.
Darnton, R. (1992). História da leitura. In P. Burke, (Org.), A escrita da história: novas perspectivas (p. 199-236). São Paulo, SP: Editora da Universidade Estadual Paulista.
Denipoti, C. (1998). A sedução da leitura: livros, leitores, e história cultural (Tese de Doutorado). Universidade Federal do Paraná, Curitiba.
Denipoti, C. (2018). A sedução da leitura: livros, leitores e história cultural (Paraná 1880-1930). Porto Alegre, RS: Fi.
Diniz, A. A. (2015). Mariana Coelho: uma educadora feminista luso-brasileira. Porto, PT: Penagrafica.
Kamita, R. C. (2004). Resgates e ressonâncias: Mariana Coelho (Tese de Doutorado). Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis.
Leite, M. M. S. B. (2005). Entre a tinta e o papel: memórias de leituras e escritas femininas na Bahia (1870-1920). Salvador, BA: Quarteto.
Lyons, M. (1999). Os novos leitores no século XIX: mulheres, crianças, operários. In G. Cavallo, & R. Chartier (Orgs.), História da leitura no mundo ocidental 2 (p. 165-202). São Paulo, SP: Ática.
Muzart, Z. L. (2003). Resgates e ressonâncias: uma Beauvoir tupiniquim. In Z. L. Muzart, & I. Brandão (Orgs.), Refazendo nós: ensaios sobre mulheres e literatura (p. 137-145). Florianópolis, SC: Mulheres.
Neves, A., & Catarino F. (2015). Às mulheres portuguesas. Lisboa, PT: Bibliotônica Portuguesa.
Outeirinho, M. F. (1992). A mulher: educação e leituras francesas na crónica de Ramalho Ortigão. Intercâmbio, (3), 148-161.
Perrot, M. (2012). Minha história das mulheres (2a ed.). São Paulo, SP: Contexto.
Perrot, M. (2005). As mulheres ou os silêncios da história. Bauru, SP: Edusc.
Pombo, J. F. R. (2002). Proêmio. In M. Coelho. O Paraná mental (2a ed., p. 11-16). Curitiba, PR: Imprensa Oficial do Paraná.
Rafael, G. G. (2011). A leitura feminina na segunda metade do século XIX em Portugal: testemunhos de problemas (Dissertação de Mestrado). Universidade Nova de Lisboa, Lisboa.
Ribeiro, L. S. M. I. (2015). Mariana Coelho: a educadora-feminista. Rio de Janeiro, RJ: Lumen Juris.
Ribeiro, M. M. T. (1999). Livros e leituras no século XIX. Revista de História das Ideias, (20), 187-227.
Sales, G. M. A. (2003). Palavra e sedução: uma leitura dos prefácios oitocentistas (1826-1881) (Tese de Doutorado). Universidade Estadual de Campinas, Campinas.
Silvestre, P. A. C. (2009). Vivências do feminino no final de oitocentos: representações da mulher em alguns romances da mulher e periódicos da época (Dissertação de Mestrado). Universidade Aberta, Lisboa.
Sirinelli, J-P. (1996). Os intelectuais. In R. Rémond, (Org.), Por uma história política (p. 231-269). Rio de Janeiro, RJ: Editora FGV.
Tomé, D. C. (2020). Mariana Coelho e a educação das mulheres: uma escritora feminista no campo intelectual (1893-1940) (Tese de Doutorado). Universidade Estadual de Ponta Grossa, Ponta Grossa.
Tomé, D. C. (2013). Modas e modos domésticos: os manuais de instrução femininos e a educação da mulher – décadas de 1950 e 1960 (Dissertação de Mestrado). Universidade Estadual de Maringá, Maringá.
Copyright (c) 2022 Dyeinne Cristina Tomé, Névio de Campos (Autor)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais pertencem exclusivamente aos autores. Os direitos de licenciamento utilizados pelo periódico consistem na licença Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY 4.0): são permitidos o acompartilhamento (cópia e distribuição do material em qualqer meio ou formato) e adaptação (remix, transformação e criação de material a partir do conteúdo assim licenciado) para quaisquer fins, inclusive comerciais.
Recomenda-se a leitura desse link para maiores informações sobre o tema: fornecimento de créditos e referências de forma correta, entre outros detalhes cruciais para uso adequado do material licenciado.