Mendonça Mendonça Furtado e o projeto educativo no Norte da América portuguesa na era da ilustração

Keywords: State of Grão-Pará and Maranhão, education, Mendonça Furtado

Abstract

This article deals with the conception of education present on the letters of the governor of the State of Grão-Pará and Maranhão, Francisco Xavier de Mendonça Furtado (1751-1759). Those letters were tracked down to identify the materialization of the governor 's education concept. It was discovered that, despite the little visibility given to his character, Mendonça Furtado was aligned with the new educational project for the Portuguese colony, not allowing himself to be led by the social, economic, political, and cultural structures that he found on his arrival. His determination and obstination in conducting the Portuguese state project of formation and education of human groups on Amazon, led to a tragic experience materialized in confrontation, escapes and rebellions.

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Author Biographies

Jane Elisa Otomar Buecke, Universidade Federal do Pará, Belém, PA, Brasil

Doutoranda no Programa de Pós-graduação em educação da Universidade Federal do Pará (PPGED/UFPA) e mestra em educação pela Universidade do Estado do Pará (UEPA). Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal de Viçosa, atualmente é técnica pedagógica na Universidade do Estado do Pará. Membro dos grupos GHEDA (Grupo de pesquisa História da Educação.

Sônia Maria da Silva Araújo, Universidade Federal do Pará, Belém, PA, Brasil

Professora titular do Instituto de Ciências da Educação da Universidade Federal do Pará (ICED/UFPA). Graduada em Pedagogia, possui doutorado em Educação pela Universidade de São Paulo (USP/SP). Realizou estágio pós-doutoral no Centro de Ciências Sociais da Universidade de Coimbra (CES/UC), Portugal. Atua como docente no Programa de Pós-Graduação em Educação da UFPA, orientando mestrado e doutorado.

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Published
2022-10-06
How to Cite
Otomar Buecke, J. E., & da Silva Araújo, S. M. (2022). Mendonça Mendonça Furtado e o projeto educativo no Norte da América portuguesa na era da ilustração. Revista Brasileira De História Da Educação, 22(1), e236. https://doi.org/10.4025/rbhe.v22.2022.e236
Section
Original research