Joseph Jacotot in Brazil

pedagogical echoes of a political resound

Keywords: Panecastic, Joseph Jacotot, Paulo Freire

Abstract

This article proposes a reading of the political and educational project of the Panecastic Philosophy developed by Joseph Jacotot (1770-1840), based on the maxim ‘everything is in everything’, to address the intellectual emancipation, in opposition to the omnipresence of power and the watchful eye of the master over the student of Panoptism. Based on the analysis of historical sources of the Brazilian Empire, such as the 19th century periodical press, the text aims at presenting the ruptures of Jacotot's pedagogical thought before the institutionalized logic of the inequality of intelligences in the rites of school instruction. To do so, it focuses on the introduction of the Panecastic Philosophy in the Brazilian Empire, bringing visibility to the echoes that resonate as background, for example, in Paulo Freire's pedagogy of dialogicity.

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Author Biographies

Suzana Lopes de Albuquerque, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Goiás, Goiânia, GO, Brasil

Graduada em Pedagogia pela UFG (2006), Mestre em Educação pela UFAL (2013), Doutora em Educação pela USP (2019) e Pós Doutora em Educação pela UERJ (2022). Professora da área de Educação no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Goiás, no câmpus Goiânia Oeste e docente no Programa de Mestrado em Educação do IFG no câmpus Goiânia. É líder do Grupo de Estudos e Pesquisas Panecástica - Homem, Trabalho e Educação Profissional Tecnológica.

Walter Omar Kohan, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ, Brasil

Professor titular da Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Pesquisador 1C do CNPq e Cientista de Nosso Estado (FAPERJ). Pós-doutor pelas Universidades de Paris 8 (Francia) e British Columbia (Canada). Seus trabalhos estão publicados em castelhano, italiano, inglês, português, francês, húngaro, russo e finlandês. Livros recentes em português: Uma viagem de sonhos impossíveis (Autêntica, 2023); Paulo Freire: um menino de 100 anos (NEFI, 2021), Paulo Freire, mais do que nunca (Vestígio, 2019).

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Published
2023-06-09
How to Cite
Albuquerque, S. L. de, & Kohan, W. O. (2023). Joseph Jacotot in Brazil. Revista Brasileira De História Da Educação, 23(1), e281. https://doi.org/10.4025/rbhe.v23.2023.e281
Section
Original research

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