Jaques-Dalcroze and Eurhythmics in Early Childhood education

introduction and translation of two selected works

Keywords: musical education, music teaching methods, history of music education

Abstract

Critical presentation followed by translation of ‘Au jardin d'enfants’ and ‘Enfants d'hier, d'aujourd'hui, de demain’, two texts written by the composer and pedagogue Émile Jaques-Dalcroze (1865-1950) and published in 1942 in the book Souvenir, notes et critiques (chapters VII and VIII). In these selected texts and here translated into Portuguese for the first time, Dalcroze discusses the role of Eurhythmics in the integral formation of preschool-age children (infant education) and exposes a very original and thought-provoking view of childhood, pointing out ways and putting in check the orthodox methods applied by his contemporaries. This production became possible to the extent that Dalcroze's vast didactic-theoretical work entered the public domain in the year 2020.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

José Rafael Madureira, Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri, Diamantina, MG, Brasil

Doutor em Educação, Linguagem e Arte pela Faculdade de Educação da UNICAMP. Ensinou em diversas instituições de ensino superior destacando-se a Escola de Música e Artes Cênicas da UFG e o Instituto de Ciências Humanas, Comunicação e Artes da UFAL. É professor junto ao Departamento de Educação Física da UFVJM e pesquisador-líder do Grupo de Estudos em Métodos e Técnicas de Ensino de Dança, Teatro e Música (CNPq). No âmbito da extensão universitária, coordena o Canal Hop Musical (@hopmusical).

Daniela Amaral Rodrigues Nicoletti, Universidade de São Paulo, São Paulo, SP, Brasil

Doutora e mestra em Música pela Escola de Comunicações e Artes da USP e bacharel em Composição e Regência pelo Instituto de Artes da UNESP. Possui formação técnica em Canto pela Fundação das Artes de São Caetano do Sul e licenciatura em Música pela Rede Claretiano de Educação. Atua como educadora musical no Ensino Formal e Informal com crianças, adolescentes e jovens desde 2004. Participa de projetos de integração de linguagens artísticas nos coletivos Anagrama, TraMar e Concha.

References

Andrade, M. (1987). Pequena história da música. Belo Horizonte, BH: Itatiaia.

Appia, A. (2021). A ginástica rítmica e a luz. José Rafael Madureira e Ísis Arrais Padilha, trad.). Dramaturgias, 16, 358-366. Recuperado de: https://periodicos.unb.br/index.php/dramaturgias/article/view/37454/29273

Bachmann, M. L. (1984). La rythmique Jaques-Dalcroze: une éducation par la musique et pour la musique. Boundry, CH: Éditions de la Baconnière.

Bachmann, M. L. (1991). Dalcroze today: an education through and into music (David Parlett, trad.). Oxford, UK: Clarendon Press.

Bachmann, M. L. (1998). La rítmica Jaques-Dalcroze: una educación por la música y para la música (Alphabet Traducciones, trad.). Madri, ES: Pirámide.

Brasil. Ministérios da Educação. (1997). Parâmetros Curriculares Nacionais: arte. Brasília, DF. Recuperado de: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/livro06.pdf

Decreto nº 24.794, de 14 de Julho de 1934. (1934). Cria, sem aumento de despesa, a Inspetoria Geral do Ensino Emendativo, dispõe sobre o Ensino do Canto Orfeônico, e dá outras providências. Rio de Janeiro, DF: Ministério da Educação e Saúde Pública. Recuperado de: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/decret/1930-1939/decreto-24794-14-julho-1934-515847-norma-pe.html

Jaques-Dalcroze, É. (1920). Le rythme, la musique et l’éducation. Lausanne, CH: Jobin et Cie.

Jaques-Dalcroze, É. (1931). L’enfant et le sentiment plastique. Le Rythme, 32, 10-13.

Jaques-Dalcroze, É. (1932). Le jardin d’enfants. Le Rythme, 34, 21-24.

Jaques-Dalcroze, É. (1942). Souvenir, notes e critiques. Neuchatel, CH: Victor Attinger.

Jaques-Dalcroze. É. (2010). Os estudos musicais e a educação do ouvido (José Rafael Madureira e Luci Banks-Leite, trad.). Pro-Posições, 21 (1), 219-224. Recuperado de: https://www.scielo.br/j/pp/a/RM8v8jxcXpVwxFJnjPvTqRP/?lang=pt

Jaques-Dalcroze, É. (2021). Os “hop” musicais (José Rafael Madureira, trad.). Orfeu, 6 (1), 1-13. Recuperado de: https://www.revistas.udesc.br/index.php/orfeu/article/view/19541

Júnior, M. S., & Galvão, A. M. O. (2005). História das disciplinas escolares e história da educação: algumas reflexões. Educação e Pesquisa, 31(3), 391-408. Recuperado de: https://www.scielo.br/j/ep/a/Gd49ZSgJ4KF8fMRYRkBTvjN/?format=pdf&lang=pt

Lei nº 4.024, de 20 de dezembro de 1961. (1961). Fixa as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, DF: Ministério da Educação. Recuperado de: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/1960-1969/lei-4024-20-dezembro-1961-353722-publicacaooriginal-1-pl.html

Lei nº 5.692, de 11 de agosto de 1971. (1971). Fixa Diretrizes e Bases para o ensino de 1º e 2º graus, e dá outras providências. Brasília, DF: Ministério da Educação. Recuperado de: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l5692.htm

Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. (1996). Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação nacional. Brasília, DF: Ministério da Educação. Recuperado de: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm

Lei nº 11.769, de 18 de agosto de 2008. (2008). Altera a Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996 para dispor sobre a obrigatoriedade do ensino de música na educação básica. Brasília, DF: Ministério da Educação. Recuperado de: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11769.htm

Madureira, J. R. (2008). Émile Jaques-Dalcroze: sobre a experiência poética da rítmica (Tese de Doutorado). Universidade Estadual de Campinas, Campinas. Recuperado de: http://repositorio.unicamp.br/Acervo/Detalhe/435623

Madureira, J. R., & Padilha, I. A. (2021). Adolphe Appia e Émile Jaques-Dalcroze: apresentação da tradução do ensaio “La gymnastique rythmique et la lumière”. Dramaturgias, 16, 358-366. Recuperado de: https://periodicos.unb.br/index.php/dramaturgias/article/view/37454/29273

Mantovani, M. (2009). O movimento corporal na educação musical: influências de Émile Jaques-Dalcroze (Dissertação de Mestrado). Universidade de São Paulo, São Paulo. Recuperado de: https://repositorio.unesp.br/bitstream/handle/11449/95169/mantovani_m_me_ia.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Martin, F. (1965). Émile Jaques-Dalcroze: l’homme, le compositeur et le créateur de la rythmique. Neuchâtel, CH: La Éditions de la Baconnière.

Nicoletti, D. A. R. (2017). A educação estética através da música no segundo setênio: aproximações entre Rudolf Steiner e Émile Jaques-Dalcroze (Dissertação de Mestrado). Universidade de São Paulo, São Paulo. Recuperado de: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/27/27158/tde-17042018-150151/publico/DANIELAAMARALRODRIGUESNICOLETTIVC.pdf

Santos, R. M. S. (2001). Jaques-Dalcroze avaliador da instituição escolar: em que se pode reconhecer Dalcroze um século depois? Debates, 4, p. 7-48. Recuperado de: http://www.seer.unirio.br/revistadebates/article/view/4142/3792

Silva, M. B. (2003). A inserção da arte no currículo escolar: Pernambuco, 1950-1980 (Dissertação de Mestrado), Universidade Federal de Pernambuco, Recife. Recuperado de: https://www.researchgate.net/publication/354005914_A_insercao_da_arte_no_curriculo_escolar

Suarez, R. (2005). Nota sobre o conceito de Bildung (formação cultural). Kriterion, 112, 191-198. Recuperado de: https://www.scielo.br/j/kr/a/7Hh9d3cv6KNT4bgrNxcPqGn/?format=pdf&lang=pt

Toni, F. (2015). A primeira fase de Ariel, uma revista de música. Música Hodie, 1(15), 154-170. Recuperado de: https://www.revistas.ufg.br/musica/article/view/39605

Vieira, M. S. (2011). As reformas educacionais e o ensino de artes. Cocar, 5(10), p. 65-71. Recuperado de: https://periodicos.uepa.br/index.php/cocar/article/view/197

Viñao, A. (2012). A história das disciplinas escolares (Maria Fernandes Braga, trad.). Revista Brasileira De História Da Educação, 8(3[18]), 173-215. Recuperado de: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40818

Published
2023-01-31
How to Cite
Madureira, J. R., & Nicoletti, D. A. R. (2023). Jaques-Dalcroze and Eurhythmics in Early Childhood education. Revista Brasileira De História Da Educação, 23(1), e253. https://doi.org/10.4025/rbhe.v23.2023.e253