Jaques-Dalcroze and Eurhythmics in Early Childhood education
introduction and translation of two selected works
Abstract
Critical presentation followed by translation of ‘Au jardin d'enfants’ and ‘Enfants d'hier, d'aujourd'hui, de demain’, two texts written by the composer and pedagogue Émile Jaques-Dalcroze (1865-1950) and published in 1942 in the book Souvenir, notes et critiques (chapters VII and VIII). In these selected texts and here translated into Portuguese for the first time, Dalcroze discusses the role of Eurhythmics in the integral formation of preschool-age children (infant education) and exposes a very original and thought-provoking view of childhood, pointing out ways and putting in check the orthodox methods applied by his contemporaries. This production became possible to the extent that Dalcroze's vast didactic-theoretical work entered the public domain in the year 2020.
Downloads
Metrics
References
Andrade, M. (1987). Pequena história da música. Belo Horizonte, BH: Itatiaia.
Appia, A. (2021). A ginástica rítmica e a luz. José Rafael Madureira e Ísis Arrais Padilha, trad.). Dramaturgias, 16, 358-366. Recuperado de: https://periodicos.unb.br/index.php/dramaturgias/article/view/37454/29273
Bachmann, M. L. (1984). La rythmique Jaques-Dalcroze: une éducation par la musique et pour la musique. Boundry, CH: Éditions de la Baconnière.
Bachmann, M. L. (1991). Dalcroze today: an education through and into music (David Parlett, trad.). Oxford, UK: Clarendon Press.
Bachmann, M. L. (1998). La rítmica Jaques-Dalcroze: una educación por la música y para la música (Alphabet Traducciones, trad.). Madri, ES: Pirámide.
Brasil. Ministérios da Educação. (1997). Parâmetros Curriculares Nacionais: arte. Brasília, DF. Recuperado de: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/livro06.pdf
Decreto nº 24.794, de 14 de Julho de 1934. (1934). Cria, sem aumento de despesa, a Inspetoria Geral do Ensino Emendativo, dispõe sobre o Ensino do Canto Orfeônico, e dá outras providências. Rio de Janeiro, DF: Ministério da Educação e Saúde Pública. Recuperado de: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/decret/1930-1939/decreto-24794-14-julho-1934-515847-norma-pe.html
Jaques-Dalcroze, É. (1920). Le rythme, la musique et l’éducation. Lausanne, CH: Jobin et Cie.
Jaques-Dalcroze, É. (1931). L’enfant et le sentiment plastique. Le Rythme, 32, 10-13.
Jaques-Dalcroze, É. (1932). Le jardin d’enfants. Le Rythme, 34, 21-24.
Jaques-Dalcroze, É. (1942). Souvenir, notes e critiques. Neuchatel, CH: Victor Attinger.
Jaques-Dalcroze. É. (2010). Os estudos musicais e a educação do ouvido (José Rafael Madureira e Luci Banks-Leite, trad.). Pro-Posições, 21 (1), 219-224. Recuperado de: https://www.scielo.br/j/pp/a/RM8v8jxcXpVwxFJnjPvTqRP/?lang=pt
Jaques-Dalcroze, É. (2021). Os “hop” musicais (José Rafael Madureira, trad.). Orfeu, 6 (1), 1-13. Recuperado de: https://www.revistas.udesc.br/index.php/orfeu/article/view/19541
Júnior, M. S., & Galvão, A. M. O. (2005). História das disciplinas escolares e história da educação: algumas reflexões. Educação e Pesquisa, 31(3), 391-408. Recuperado de: https://www.scielo.br/j/ep/a/Gd49ZSgJ4KF8fMRYRkBTvjN/?format=pdf&lang=pt
Lei nº 4.024, de 20 de dezembro de 1961. (1961). Fixa as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, DF: Ministério da Educação. Recuperado de: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/1960-1969/lei-4024-20-dezembro-1961-353722-publicacaooriginal-1-pl.html
Lei nº 5.692, de 11 de agosto de 1971. (1971). Fixa Diretrizes e Bases para o ensino de 1º e 2º graus, e dá outras providências. Brasília, DF: Ministério da Educação. Recuperado de: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l5692.htm
Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. (1996). Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação nacional. Brasília, DF: Ministério da Educação. Recuperado de: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm
Lei nº 11.769, de 18 de agosto de 2008. (2008). Altera a Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996 para dispor sobre a obrigatoriedade do ensino de música na educação básica. Brasília, DF: Ministério da Educação. Recuperado de: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11769.htm
Madureira, J. R. (2008). Émile Jaques-Dalcroze: sobre a experiência poética da rítmica (Tese de Doutorado). Universidade Estadual de Campinas, Campinas. Recuperado de: http://repositorio.unicamp.br/Acervo/Detalhe/435623
Madureira, J. R., & Padilha, I. A. (2021). Adolphe Appia e Émile Jaques-Dalcroze: apresentação da tradução do ensaio “La gymnastique rythmique et la lumière”. Dramaturgias, 16, 358-366. Recuperado de: https://periodicos.unb.br/index.php/dramaturgias/article/view/37454/29273
Mantovani, M. (2009). O movimento corporal na educação musical: influências de Émile Jaques-Dalcroze (Dissertação de Mestrado). Universidade de São Paulo, São Paulo. Recuperado de: https://repositorio.unesp.br/bitstream/handle/11449/95169/mantovani_m_me_ia.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Martin, F. (1965). Émile Jaques-Dalcroze: l’homme, le compositeur et le créateur de la rythmique. Neuchâtel, CH: La Éditions de la Baconnière.
Nicoletti, D. A. R. (2017). A educação estética através da música no segundo setênio: aproximações entre Rudolf Steiner e Émile Jaques-Dalcroze (Dissertação de Mestrado). Universidade de São Paulo, São Paulo. Recuperado de: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/27/27158/tde-17042018-150151/publico/DANIELAAMARALRODRIGUESNICOLETTIVC.pdf
Santos, R. M. S. (2001). Jaques-Dalcroze avaliador da instituição escolar: em que se pode reconhecer Dalcroze um século depois? Debates, 4, p. 7-48. Recuperado de: http://www.seer.unirio.br/revistadebates/article/view/4142/3792
Silva, M. B. (2003). A inserção da arte no currículo escolar: Pernambuco, 1950-1980 (Dissertação de Mestrado), Universidade Federal de Pernambuco, Recife. Recuperado de: https://www.researchgate.net/publication/354005914_A_insercao_da_arte_no_curriculo_escolar
Suarez, R. (2005). Nota sobre o conceito de Bildung (formação cultural). Kriterion, 112, 191-198. Recuperado de: https://www.scielo.br/j/kr/a/7Hh9d3cv6KNT4bgrNxcPqGn/?format=pdf&lang=pt
Toni, F. (2015). A primeira fase de Ariel, uma revista de música. Música Hodie, 1(15), 154-170. Recuperado de: https://www.revistas.ufg.br/musica/article/view/39605
Vieira, M. S. (2011). As reformas educacionais e o ensino de artes. Cocar, 5(10), p. 65-71. Recuperado de: https://periodicos.uepa.br/index.php/cocar/article/view/197
Viñao, A. (2012). A história das disciplinas escolares (Maria Fernandes Braga, trad.). Revista Brasileira De História Da Educação, 8(3[18]), 173-215. Recuperado de: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40818
Copyright (c) 2023 José Rafael Madureira, Daniela Amaral Rodrigues Nicoletti (Autor)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais pertencem exclusivamente aos autores. Os direitos de licenciamento utilizados pelo periódico consistem na licença Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY 4.0): são permitidos o acompartilhamento (cópia e distribuição do material em qualqer meio ou formato) e adaptação (remix, transformação e criação de material a partir do conteúdo assim licenciado) para quaisquer fins, inclusive comerciais.
Recomenda-se a leitura desse link para maiores informações sobre o tema: fornecimento de créditos e referências de forma correta, entre outros detalhes cruciais para uso adequado do material licenciado.