As ‘Practices’ and the body beyond physical education

the educational proposal of CIEPs (1983/1987-1991/1994)

Keywords: bodily practices, curricular program, school architecture

Abstract

The present study aimed to analyze how systematic bodily practices were incorporated into the curricular and architectural programs of Centro Integrado de Educação Pública (CIEPs). To do so, we selected the prescriptive curricular programs developed by the management team during the two administrations of Leonel Brizola, which are available in the physical collection of the Fundação Darcy Ribeiro. We observed that the discourse was centered around the triad of Education, Culture, and Health, and the documents reveal that all competencies should have been addressed for civic education. However, this does not mean that these ideals were materialized as a pedagogical tradition or practice at the time in the implemented curriculum.

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Author Biographies

Luiza Silva Moreira, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ, Brasil

Doutora em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Rio de Janeiro - PPGE/UFRJ (Turma 2016), na linha de pesquisa: Políticas e Instituições Educacionais. Doutorado Sanduíche na Universidade de Lisboa/Portugal, em 2009. Mestre em Educação no PPGE/UFRJ. Graduada no curso de Licenciatura em Educação Física da UFRJ (2007-2011); Participa como pesquisadora no Laboratório de Pesquisas em Educação do Corpo (LABEC/UFRJ), atuando diretamente no projeto de pesquisa - Educação do Corpo e Instituições Escolares.

Edivaldo Gois Junior, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP, Brasil

Professor doutor da Unicamp. Docente do Programa de Pós-graduação em Educação e do Programa de Pós-graduação em Educação Física, ambos da Unicamp. Bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq, nível 2.

Marina Paradela Gurgel, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ, Brasil

Mestra em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Rio de Janeiro - PPGE/UFRJ (2018). Especialista em Administração de Organizações Educativas do Instituto Politécnico do Porto (2019). Graduada no curso de Licenciatura em Educação Física da UFRJ (2011-2015); atua como Coordenadora Administrativa na Escola NAU. Participa como pesquisadora no Laboratório de Pesquisas em Educação do Corpo (LABEC/UFRJ) desde 2014 até o presente momento, atuando hoje diretamente no projeto de pesquisa "Educação do Corpo e Instituições Escolares".

Antonio Jorge Gonçalves Soares, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ, Brasil

Professor Titular da UFRJ (aposentado), orienta no Programa de Pós-Graduação em Educação da UFRJ; Professor Visitante na UFRN, no Programa Pós-Graduação em Educação; Pesquisador 1D CNPq, Cientista do Nosso Estado/FAPERJ.

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Published
2023-09-15
How to Cite
Moreira, L. S., Gois Junior, E., Gurgel, M. P., & Soares, A. J. G. (2023). As ‘Practices’ and the body beyond physical education. Revista Brasileira De História Da Educação, 24(1), e297. https://doi.org/10.4025/rbhe.v24.2024.e297
Section
Original research

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