Indigenous food culture and cunhã care, cultural exchanges and non-school education in the Colonial Amazon
Abstract
The article analyzes the use of cassava as a civilization plant and the role of indigenous women as mediators of food knowledge in the colonial Amazon. Based on cultural history, this work highlights the aspects of daily life by conceiving food not only by its nutritional bias, but as a mediator of educational processes and knowledge circulation. Cultural exchanges around food have educational character, since they inform the global flow of people and the exchanges between kitchens from Amerindia, Europe and Africa. Indigenous women stand out as educators since they guaranteed everyday care and taught the food knowledge necessary for the survival of both natural and colonizers.
Downloads
References
Albuquerque, M. B. B. (2012). Beberagens indígenas e educação não escolar no Brasil colonial. FCPTN.
Braudel, F. (1997). Civilização material, economia e capitalismo, séculos XV-XVIII: as estruturas do cotidiano. Martins Fontes.
Cardoso, A. (2012). Maranhão na monarquia hispânica: intercâmbios, guerras e navegação nas fronteiras das Índias de Castela (1580-1655) [Tesis Doctoral]. Facultad de Geografía e Historia, Universidad de Salamanca.
Cascudo, L. C. (2011). História da alimentação no Brasil (4a ed.). Global.
Chambouleyron, R. (2014). Como se hace em Indias de Castilla. El cação entre lá Amazonía brasileira e las Indias de Castilla. Revista Caplutense de História da América, (40), 23-43.
Costa, D. F., & Arenz, K. H. (Orgs.). (2014). Patrimônio e história: os jesuítas na Amazônia. Editora Paka-Tatu.
Cruz, R. B. (2011). Farinha de “pau” e de “guerra”: os usos da farinha de mandioca no extremo Norte (1722-1759) [Dissertação de Mestrado]. Universidade Federal do Pará.
Daniel, J. (2004). Tesouro descoberto no Máximo Rio Amazonas (Vol. 1 e 2). Rio de Contraponto.
Dussel, E. (1993). 1492: o encobrimento do outro: a origem do mito da modernidade (Jaime A. Clasen, trad.). Vozes.
Freyre, G. Casa-Grande & Senzala: a formação da família brasileira sob o regime da economia patriarcal. 30. ed. Rio de Janeiro: Record, 1995.
Giard, L. (2013). A arte de nutrir. In M. Certeau, L. Giard, & P. Mayol. A invenção do cotidiano: morar, cozinhar (Vol. 2, 12a ed., pp. 211-331). Vozes.
Gruzinski, S. (2014). As quatro partes do mundo: História de uma mundialização. Editora da UFMG.
Leite, S. (1949). História da Companhia de Jesus no Brasil (Tomo VIII). Instituto Nacional do Livro.
Mendonça, M. C. (2005). A Amazônia na era pombalina: correspondência do Governador e Capitão-General do Estado do Grão-Pará e Maranhão, Francisco Xavier de Mendonça Furtado - 1751- 1759 (2a ed., Tomo 1, 2 e 3). Senado Federal.
Montanari, M. (2008). Comida como cultura. Editora SENAC-SP.
Santos, G. M. (2006). Da cultura à natureza: um estudo do cosmos e da ecologia dos Enawene-Nawe [Tese de Doutorado]. Universidade de São Paulo.
Souza Jr., J. A. (2009). Tramas do cotidiano: religião, política, guerra e negócios no Grão-Pará do setecentos - um estudo sobre a Companhia de Jesus e a política pombalina [Tese de Doutorado]. Pontifícia Universidade Católica de São Paulo.
Copyright (c) 2024 Francídio Monteiro Abbate, Maria Betania Barbosa Albuquerque (Autor)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais pertencem exclusivamente aos autores. Os direitos de licenciamento utilizados pelo periódico consistem na licença Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY 4.0): são permitidos o acompartilhamento (cópia e distribuição do material em qualqer meio ou formato) e adaptação (remix, transformação e criação de material a partir do conteúdo assim licenciado) para quaisquer fins, inclusive comerciais.
Recomenda-se a leitura desse link para maiores informações sobre o tema: fornecimento de créditos e referências de forma correta, entre outros detalhes cruciais para uso adequado do material licenciado.