A Sociology gets expelled from school
the Capanema Reform of 1942 and the disputes of the Catholics over the discipline in Brazil
Abstract
The article analyzes, from a historical perspective, the intellectual and political context in which sociology was excluded as a mandatory subject from the secondary school curriculum following the Capanema Reform of 1942. Starting from the interpretations that crystallized around this key episode for the history of social sciences in Brazil, it seeks to nuance and complicate current readings by considering the available primary sources, especially those present in the Gustavo Capanema Archive. As it is argued, the exclusion of sociology from schools was closely linked to the disputes surrounding its scientificity waged by Catholics, an important fraction of the support base of the Estado Novo. As can be seen from the opinions of Catholic intellectuals who opposed the permanence of sociology as a school subject, the criticism pointed to the secularist and anti-clerical views that that science could convey. In this sense, political and ideological reasons, and not just pragmatic and operational ones, were at the root of its exclusion from the curriculum
Downloads
Metrics
References
Almeida, M. H. T. (2001). Dilemas da institucionalização das ciências sociais no Rio de Janeiro. In S. Miceli (Org.), História das ciências sociais no Brasil (Vol. 1, 2a ed., pp. 223-256). Idesp.
Azevêdo, A. (2006). A sociologia antropocêntrica de Alberto Guerreiro Ramos (Tese de Doutorado). Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis.
Azevedo, F. (1955). A antropologia e a sociologia no Brasil. In F. Azevedo (Org.), As ciências no Brasil (Vol. 2, 359-399). Melhoramentos.
Azevedo, F. (1967). A sociologia no Brasil. In O Globo. Dicionário de sociologia. Editora Globo.
Azzi, F. (1929). Latim, língua viva. A Ordem, 9(2), 99-108.
Brasil. (1936, 19 de março). Programa das disciplinas: sociologia. Diário Oficial da União. p. 5823-5824.
Brasil Jr., A. (2012). As ciências sociais no Brasil: estudo realizado para a Capes por L. A. Costa Pinto e Edison Carneiro. Sociologia & Antropologia, 2(3): 269-278.
Bodart, C. N., & Cigales, M. P. (2017). Ensino de sociologia no Brasil (1993-2015): um estado da arte na pós-graduação. Revista de Ciências Sociais. Fortaleza, 48(2): 256-281.
Bodart, C. N., & Cigales, M. P. (2020). Conatus católico e ensino de Sociologia no Brasil (1920-1950). In C. N. Bodart (Org.), O ensino de sociologia e de filosofia escolar (Vol. 1, pp.115-154). Café com Sociologia.
Brochier, C. (2016). La naissance de la Sociologie au Brésil. Presses Universitaires de Rennes.
Capanema, G. (n.d.). Lei orgânica do ensino secundário. Arquivo Gustavo Capanema (CPDOC/ FGV).
Capanema, G. (1941a). Algumas informações confidenciais sobre a Reforma do Ensino Secundário, 18 de fevereiro de 1941. Arquivo Gustavo Capanema (CPDOC/ FGV).
Capanema, G. (1941b, 4 de abril). A reorganização do ensino secundário. O Jornal. Arquivo Gustavo Capanema (CPDOC/ FGV).
Capanema, G. (1942). Minuta de carta endereçada a Getúlio Vargas, 1º de abril de 1942. Arquivo Gustavo Capanema (CPDOC/ FGV).
Carvalho, L. M. G. (2004). A trajetória histórica da luta pela introdução da disciplina de Sociologia no Ensino Médio no Brasil. In L. M. G. Carvalho (Org.), Sociologia e ensino em debate: experiências e discussão de sociologia no ensino médio (pp. 17-60). Unijuí.
Cigales, M. (2019). A sociologia católica no Brasil (1920-1940): análise sobre os manuais escolares (Tese de Doutorado). Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis.
Consolim, M. (2021). Circulação de intelectuais e recepção das novas ciências do homem francesas no Brasil: 1908-1932. Tempo Social, 33(1), 17-51.
Costa Pinto, L. A. (1947a). O ensino da sociologia na escola secundária (Tese de Livre Docência). Faculdade Nacional de Filosofia da Universidade do Brasil, Rio de Janeiro.
Costa Pinto, L. A. (1947b). Sociologia e mudança social. Sociologia, IX(4): 287-331.
Costa Pinto, L. A. (1949). O ensino da sociologia na escola secundária. Sociologia, XI (3), 290-308.
Costa Pinto, L. A., & Carneiro, E. (2012). Os estudos sociais e a mudança social no Brasil. Sociologia & Antropologia, 2(3), 279-305.
Cury, C. R. J. (1984). Ideologia e educação brasileira: católicos e liberais (2a ed.). Cortez.
Daros, M. D. (2013). Intelectuais e projetos educacionais em disputa no Brasil dos anos 1930-1940. Revista Roteiro, (39), 255-270.
Decreto nº 19.890, de 18 de abril de 1931. (1931). Dispõe sobre a organização do ensino secundário. Recuperado de: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/decret/1930-1939/decreto-19890-18-abril-1931-504631-publicacaooriginal-141245-pe.html
Decreto-lei nº 4.244, de 9 de abril de 1942. (1942). Lei Orgânica do Ensino Secundário. Recuperado de: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/declei/1940-1949/decreto-lei-4244-9-abril-1942-414155-publicacaooriginal-1-pe.html
Ferreira, R. C. C. (2008). A Comissão Nacional do Livro Didático durante o Estado Novo (1937 – 1945) (Dissertação de Mestrado). Universidade Estadual Paulista, São Paulo.
Fleck, L. (2010). A gênese e o desenvolvimento do fato científico. Fabrefactum.
Fraga, A. B. (2020). Uma análise crítica sobre a reconstrução da trajetória histórica da Sociologia na educação básica: investigando o chamado período de exclusão. Ciências Sociais Unisinos, 56(1), 38-47.
Franca, L. (n.d.). Sugestões à margem do projeto de lei orgânica do ensino secundário. Arquivo Gustavo Capanema (CPDOC/ FGV).
Guelfi. W. P. (2001). A sociologia como disciplina escolar no ensino secundário brasileiro: 1925-1942 (Dissertação de Mestrado). Universidade Federal do Paraná, Curitiba.
Handfas, A., Maçaira, J., & Fraga, A. (Orgs.). (2015). Conhecimento escolar e ensino de Sociologia: instituições, práticas e percepções. 7 Letras.
Handfas, A., & Oliveira, L. F. (Orgs.). (2008). A sociologia vai à escola: história, ensino e docência. Quartet/ Faperj.
Horta, J. S. B. (2010). Gustavo Capanema. Fundação Joaquim Nabuco.
Lei do ensino secundário. (n.d.). Arquivo Gustavo Capanema (CPDOC/FGV).
Lima, A. A. (n.d.). Sugestões de Alceu Amoroso Lima. Arquivo Gustavo Capanema (CPDOC/ FGV).
Lima, A. A. (1929). Obedecendo. A Ordem, 8(1), 5-6.
Lima, A. A. (1931). Preparação à sociologia. Getúlio Costa.
Lima, A. A. (1940a). Notas sobre o humanismo no Brasil. A Ordem, (104), 3-8.
Lima, A. A. (1940b). Introdução. In A. Fontoura. Programa de sociologia (pp. 13-14). Livraria do Globo.
Lopes, T. C. (2020). Em busca da comunidade: ciências sociais, desenvolvimento rural e diplomacia cultural nas relações Brasil – EUA (1930-1950). Fiocruz.
Machado, C. S. (1987). O ensino da sociologia na escola secundária brasileira: levantamento preliminar. Revsta da Faculdade de Educação, 13(1), 115-142.
Maio, M. C., & Lopes, T. C. (2015). For the establishment of the social disciplines as sciences: Donald Pierson e as ciências sociais no Rio de Janeiro (1942-1949). Sociologia & Antropologia, 5(2), 343-380.
Maio, M. C., & Villas Boas, G. (Orgs.). (1999). Ideias de modernidade e sociologia no Brasil: ensaios sobre Luiz de Aguiar Costa Pinto. UFRGS.
Malin, M. (2015). Francisco Campos. In A. A. Abreu (Org.), Dicionário histórico-biográfico da Primeira República (1889-1930). FGV/ CPDOC.
Meucci, S. (2006). Gilberto Freyre e a Sociologia no Brasil: da sistematização à constituição do campo científico (Tese de Doutorado). Universidade Estadual de Campinas, Campinas.
Meucci, S. (2011). A institucionalização da sociologia no Brasil: primeiros manuais e cursos. Hucitec.
Meucci, S. (2015). Sociologia na educação básica no Brasil: um balanço da experiência remota e recente. Ciências Sociais Unisinos, 51(3), 251-260.
Miceli, S. (Org.). (1995). História das ciências sociais no Brasil (Vol. 2). Idesp.
Miceli, S. (Org.). (2001). História das ciências sociais no Brasil (Vol. 1, 2a ed.). Idesp.
Montalvão, S. (2021). Gustavo Capanema e o ensino secundário no Brasil: a invenção de um legado. Revista História da Educação, (25). Recuperado de: https://doi.org/10.1590/2236-3459/108349
Moraes, A. (2003). Licenciatura em ciências sociais e ensino de sociologia: entre o balanço e o relato. Tempo Social, 15(1), 5-20.
Moraes, A. (2011). Ensino de sociologia: periodização e campanha pela obrigatoriedade. Cadernos Cedes, 31(85), 359-382.
Oliveira, A. (2013). Revisitando a história do ensino da sociologia na educação básica. Acta Scientiarum, 35(2), 179-189.
Oliveira, A., & Melchioretto, B. (2020). O ensino de sociologia como tema de pesquisa nas ciências sociais brasileiras. BIB, 91, 1-26.
Oliveira, L. L. (1995). As ciências sociais no Rio de Janeiro. In S. Miceli (Org.), História das ciências sociais no Brasil (Vol. 2). Idesp.
Oliveira, N. C. (2021). Trajetória intelectual do Padre Leonel Franca: catolicismo e ensino religioso no Brasil (1908-1948). Revista Brasileira de História da Educação, (21). https://doi.org/10.4025/10.4025/rbhe.v21.2021.e168
A Ordem. (1936). (69), 28-29.
Pierucci, A. F. O., Souza, B. M., Camargo, C. P. F., Beisiegel, C. R., Prado, D. A., Vasconcellos, G., Beozzo, J. O., Suzuki Jr., M., Galvão, M. R., Souza, C. R., Abreu, M. P., Patarra, N. L., Malan. P. S., Singer, P., & Szmrecsányi, T. (2007). A Igreja entre a Revolução de 1930, o Estado Novo e a redemocratização. In: História geral da civilização brasileira (Tomo III, Vol. 11, 4a ed.). Bertrand Brasil.
Rocha, J. L. (2005). Debates sobre o ensino da matemática na década de 1930. Revista Brasileira de História da Educação, (9), 199-230.
Rodrigues, R. O. (2018). Mapeando velhos interesses sobre a educação escolar através da história da disciplina Sociologia: dos pareceres de Rui Barbosa (1882-83) à Reforma Capanema (1942). Cadernos da Associação Brasileira de Ensino de Ciências Sociais, 2(2), 9-30.
Salem, T. (1982). Do Centro Dom Vital à Universidade Católica. In S. Schwartzman (Org.), Universidades e Instituições Científicas no Rio de Janeiro (pp. 97-134). CNPq.
Santos, M. B. (2002). A sociologia no ensino médio: o que pensam os professores da rede pública do Distrito Federal (Dissertação de Mestrado). Universidade de Brasília, Brasília, DF.
Sarandy, F. M. S. (2007). O debate acerca do ensino da sociologia no secundário, entre as décadas de 1930 e 1950. Mediações, 12(1), 67-92.
Saviani, D. (2011). História das ideias pedagógicas no Brasil. Autores Associados.
Schwartzman, S., Bomeny, H. M. B., & Costa, V. M. R. (2000). Tempos de Capanema (2a ed.). FGV.
Shapin, S. (2013). Nunca pura – estudos históricos de ciência como se fora produzida por pessoas com corpos, situadas no tempo, no espaço, na cultura e na sociedade e que se empenham por credibilidade e autoridade. Fino Traço.
Silva, E. C. R., & Bodart, C. N. (2019). A formação de professores primários e as disputas ideológicas em manuais escolares de sociologia da educação (1930-1950). Cadernos da Associação Brasileira de Ensino das Ciências Sociais, 3(2), 48-72.
Silva, I. F., & Gonçalves, D. (Orgs.) (2017). A sociologia na educação básica. Annablume.
Sobral Pinto, H. Crônica política. (1931). A Ordem, 11(50), 286-297.
Souza, L. (2017). Sociologia no ensino médio: entre a contingência e a essencialidade. Cadernos da Associação Brasileira de Ensino de Ciências Sociais, 1(1), 35-51.
Souza, V. G. (2021). Aspectos da inserção e do ensino da Sociologia na Escola Normal do Distrito Federal, futuro Instituto de Educação (1928-1936) (Dissertação de Mestrado). Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro.
Van Acker, L. (1933). A lição da moderna pedagogia russa. A Ordem, (40), 727-739.
Vieira, A. (1941). [Carta] 1º março, Rio de Janeiro [para] CAPANEMA, Gustavo, Rio de Janeiro. Arquivo Gustavo Capanema (CPDOC/ FGV).
Vieira, A. (1943). [Carta] 3 nov., Belo Horizonte [para] LIMA, Alceu Amoroso, Rio de Janeiro. Centro Alceu Amoroso Lima para a Liberdade.
Villas Boas, A. P. et al. (1942, 4 de maio). Professores de sociologia, economia política e estatística, prejudicados pela reforma do ensino secundário, solicitam ao Snr. Presidente reconsideração do assunto e restabelecimento do ensino das disciplinas de ciências sociais no referido curso. Arquivo Gustavo Capanema (CPDOC/FGV).
Zanardi, G. S. (2013). De Benjamin Constant à lei 11.684/08: uma breve trajetória das tentativas de inclusão da disciplina sociologia no currículo da escola brasileira. Sociologias Plurais, 1(2), 86-109.
Copyright (c) 2024 Thiago da Costa Lopes (Autor)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais pertencem exclusivamente aos autores. Os direitos de licenciamento utilizados pelo periódico consistem na licença Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY 4.0): são permitidos o acompartilhamento (cópia e distribuição do material em qualqer meio ou formato) e adaptação (remix, transformação e criação de material a partir do conteúdo assim licenciado) para quaisquer fins, inclusive comerciais.
Recomenda-se a leitura desse link para maiores informações sobre o tema: fornecimento de créditos e referências de forma correta, entre outros detalhes cruciais para uso adequado do material licenciado.
Funding data
-
Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico
Grant numbers Programa Editorial (Chamada Nº 12/2022)