A história da educação programada: uma aproximação da história da educação ensinada nos cursos de pedagogia em Belo Horizonte

  • Luciano Mendes de Faria Filho Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG).
  • José Roberto Gomes Rodrigues
Keywords: History of Education, Teaching, Pedagogy

Abstract

Following the steps of the SBHE and other researchers, this work aims at focusing on the necessity to systematically discuss the question of how the history of education is being taught in Brazil. Even though it has been part of the official curriculum of teacher training colleges since the XIXth century, which partly explains its somehow precarious legitimacy in the educational field, the teaching of the history of education has not yet been the object of a systematic reflection among those who make use of it, be them professors or researchers. In this work, we will offer a few analyses of how the history of Brazilian education is approached by five institutions of further education in Belo Horizonte. In order to do so, we analysed eight programmes elaborated by teachers of the given institutions and offered to the students of pedagogy courses there.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Luciano Mendes de Faria Filho, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG).
Professor associado da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), doutor em história da educação, pesquisador do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq) vinculado ao Grupo de Estudos e Pesquisas em
História da Educação (GEPHE-UFMG) e vice-presidente da Sociedade Brasileira de História da Educação (SBHE) (2003-2007).
Published
2012-02-15
How to Cite
Faria Filho, L. M. de, & Rodrigues, J. R. G. (2012). A história da educação programada: uma aproximação da história da educação ensinada nos cursos de pedagogia em Belo Horizonte. Revista Brasileira De História Da Educação, 3(2 [6]), 159-175. Retrieved from https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38699