The book as an artifact of the culture of school supplies and as an element of professionalization of teaching

Keywords: Active Education, Adolphe Ferrière, Lourenço Filho, History of Education

Abstract

To analyze the book A lei biogenetica e a escola activa from 1929 as an artifact of the school supplies culture and as an element of professionalization of teaching is the objective of the current study. For such, it will be treated from the process that precedes its existence in the Brazilian educational scenery, to its presence in the collection of the Biblioteca de Educação da Companhia Melhoramentos/SP. The negotiation for the translation and publishing in the Portuguese language will be investigated from the letters exchanged between its author, the swiss Adolphe Ferrière, and the educator Lourenço Filho, in an historical reflection about the relevance of the book in the organization of the education in Brazil by observing the complexity of a cultural product that surpassed border barriers as well as linguistic barriers, enabling the circulation of knowledge

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Author Biographies

Raquel Lopes Pires, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ, Brasil

Doutoranda e Mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Rio de Janeiro (PPGE/UFRJ). Especialista em Docência pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Minas Gerais (IFMG). Graduada em Pedagogia pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Participa do Núcleo Interdisciplinar de Estudos e Pesquisas em História da Educação (NIEPHE/USP) e do Laboratório de Pesquisa e Ensino em História da Educação (LPEHE/UFRJ).

Sara Raphaela Machado de Amorim, 2Universidade do Estado do Rio Grande do Norte, Assú, RN, Brasil

Professora Adjunta do Departamento de Educação da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN). Professora Permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação (POSEDUC/UERN). Doutora pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (ProPEd/UERJ). Mestre em Educação e Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Pesquisadora do Núcleo de Pesquisa em Educação (NUPED/UERN) e do Grupo de Pesquisa Memória, Identidade e Ensino de História (MNÊMIS/UERN).

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Published
2023-06-30
How to Cite
Pires, R. L., & Amorim, S. R. M. de. (2023). The book as an artifact of the culture of school supplies and as an element of professionalization of teaching. Revista Brasileira De História Da Educação, 23(1), e274. https://doi.org/10.4025/rbhe.v23.2023.e274

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