About the contents of high school physical education in different educational networks of Rio Grande do Sul

  • Flávio Medeiros Pereira UFPEL
  • Adriane Correa da Silva ULBRA

Abstract

The contents of high school Physical Education in the federal, public and private networks in RS were studied by means of documental analyses and interviews with 22 teachers from 18 institutions, in 6 different cities. Of the 2.289 contents analyzed, sports contents embraced 66.9% (indoor soccer and volleyball accounted for 71%), gymnastics 14.4%, recreational activities 6.1%, competitions 3.1%, the theoretical contents 2.6%, assessments 2.0%, dance 1.5% and other recordings 3.4%. As a component of the PE classes, sports present several positive points, however, the privileged supremacy of their recreational dimension complicates the development of other curricular components, culturally limiting the student’s formation, moving them away from fitness, health and quality of life, as well as simplifying daily pedagogic practices, endangering the respect for legal prescriptions. The questioning about the pedagogical range indicates the need for changes within the paradigms of contents.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Flávio Medeiros Pereira, UFPEL
Possui graduação em Educação Física (EF) pela Universidade Federal de Santa Maria - UFSM (1974), reciclagem em EF pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS (1976), especialização em Handebol, (UFSM, 1975) e em Fenomenologia da Educação (Universidade Federal de Pelotas - UFPel, 1979), mestrado em EF pela UFSM (1987) e doutorado em Educação pela UFRGS (1993). Tem experiência profissional como professor de EF na Educação Básica, na rede estadua de ensino (RGSul)l e rede federal (ETFPel, atual CEFET-RS). Na ESEF/UFPEL já foi Chefe do Deparamento de Ginástica e Saúde, Coordenador do Colegiado de Pós-Graduação (Especialização), Vice-Diretor e Diretor (1997-2001). Atualmente Coordenador do Colegiado de Curso de Graduação em EF, professor Associado I da UFPel e Avaliador do INEP-MEC. Na ESEF/UFPel, no curso de Licenciatura é professor de Modelos e Estilos de Ensino em EF e de Prática de Ensino/Estágio Supervisionado. No curso de Especialização em EF Escolar leciona Fundamentos de Didática da EF. No curso de Mestrado em EF leciona Práticas Pedagógicas em EF e Análise Qualitativa de Dados.É lider do grupo de pesquisa: EF, Educação, Saúde e Escola. Estuda a EF Escolar, Qualidade de Vida e Cotidianidade, tendo também interesse na EF não-escolar, ginástica, esportes, formação de professores, práticas pedagógicas e ensino médio. É autor de: Dialética da Cultura Física (São Paulo, Ícone,1988), O Cotidiano Escolar e EF Necessária (Pelotas, Universitária, 1997, 2ª ed) e A Ginástica Intervalada: Exercite-se Pensando (Pelotas, Universitária, 2005), além vários capítulos de livros na área da EF Currículo Lattes
Published
2008-05-16
How to Cite
1.
Pereira FM, Silva AC da. About the contents of high school physical education in different educational networks of Rio Grande do Sul. JPhysEduc [Internet]. 2008May16 [cited 2025Sep.13];15(2):67-. Available from: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/RevEducFis/article/view/3423
Section
Original Articles