<b>The state of the art of Quilombolas communities in Parana: knowledge production and bodily practices recurring</b> - doi: 10.4025/reveducfis.v22i4.10678

  • Thaís Godoi de Souza Universidade Estadual de Maringá
  • Larissa Michelle Lara Universidade Estadual de Maringá - Maringá
Keywords: Quilombola. Academic production. Bodily practices.

Abstract

This research examined the knowledge production about quilombolas communities in Paraná, identifying their content and, especially, if the bodily practices are recurring in these investigations and how they are presented. Thus, it was necessary, through the State of the Art, mapping studies on quilombolas in Parana, identifying the categories and acknowledging the theoretical productions about the bodily practices. The data demonstrate that the production of knowledge about quilombolas communities in Paraná is recent, focused in categories as  legality,  agrarian question/territory, concept of quilombola and education, with occasional forays in the  category bodily practices. In addition, the data show the need for investigations to understand how these communities produce culture and reaffirm their bodily practices.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Thaís Godoi de Souza, Universidade Estadual de Maringá
Licenciada em Educação Física pela Universidade Estadual de Maringá
Larissa Michelle Lara, Universidade Estadual de Maringá - Maringá
Dossui doutorado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP (2004), mestrado em Educação Física pela UNICAMP (1999), especialização em Educação Física Infantil pela Universidade Estadual de Maringá - UEM (1997) e graduação em Educação Física pela UEM (1995). Atualmente é professora Adjunto-tide B do Departamento de Educação Física da UEM, líder do Grupo de Pesquisa em Corpo, Cultura e Ludicidade - DEF/UEM/CNPq e membro do Grupo de Estudos em Filosofia, Modernidade e Educação - GEFIME/UNICAMP. Suas pesquisas voltam-se para os estudos socioculturais e pedagógicos em Educação Física por meio da investigação de fenômenos da cultura de movimento a partir do viés das ciências humanas e sociais, tendo como enfoques: o corpo (dimensão filosófico-antropológica), a cultura popular (danças, atores sociais, caracterização), as manifestações corporais (jogos, brincadeiras, danças e ginásticas) e a educação física (dimensão educacional). Currículo Lattes
Published
2012-01-04
How to Cite
1.
Souza TG de, Lara LM. <b>The state of the art of Quilombolas communities in Parana: knowledge production and bodily practices recurring</b&gt; - doi: 10.4025/reveducfis.v22i4.10678. JPhysEduc [Internet]. 2012Jan.4 [cited 2025Sep.30];22(4):555-68. Available from: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/RevEducFis/article/view/10678
Section
Original Articles