<b>Development of fundamental motor skills in children with different school contexts</b> - doi: 10.4025/reveducfis.v22i4.12575

  • João Roberto Cotrim Universidade Cruzeiro do Sul
  • Anderson Garcia Lemos Universidade Cruzeiro do Sul
  • João Evangelista Néri Junior Universidade Cruzeiro do Sul e Univsersidade Estadual Paulista/Rio Claro
  • José Angelo Barela Universidade Cruzeiro do Sul jose.barela@cruzeirodosul.edu.br
Keywords: Physical Education, Education Primary and Secondary, Human Development.

Abstract

The purpose of this study was to verify the development of fundamental motor skills in elementary school children with different scholar environment. Fifteen children from a public school (CPub) and 15 children from a private school (CPri) were randomly chosen, from all enrolled in the 5th grade. Children from the CPri were enrolled, along the first four grades of elementary school, in physical activities developed by a Physical Education teacher whereas the activities for the CPub were ministered by the teacher without specific major degree. All the children were videotaped performing the Locomotor and object control subtests of the Test of Gross Motor Development, obtaining the raw score and the age equivalent. MANOVAs indicated that lower raw scores for the CPub group. Age equivalent of the object control subtest also was lower for the CPub group. Finally, t tests indicated no difference between age equivalent and chronological age for the CPri group, however, indicated lower age equivalent than chronological age in the control object subtest. These results indicate that school context influences children’s motor development.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

João Roberto Cotrim, Universidade Cruzeiro do Sul
Graduado em Educação Física pela Universidade Cruzeiro do Sul
Anderson Garcia Lemos, Universidade Cruzeiro do Sul
Mestrando do Programa de Pós-graduação Ciências do Movimento Humano - Universidade Cruzeiro do Sul e Professor da Secretaria Estadual de Educação do Estado de São Paulo
João Evangelista Néri Junior, Universidade Cruzeiro do Sul e Univsersidade Estadual Paulista/Rio Claro
Professor Assistente Doutor - Instituto de Ciências da Atividade Física e Esporte - Universidade Cruzeiro do Sul e Professor Adjunto - Departamento de Educação Física - Instituto de Biociências - UNESP/Rio Claro
José Angelo Barela, Universidade Cruzeiro do Sul jose.barela@cruzeirodosul.edu.br
ssui graduação em Licenciatura Educação Física e Técnico Desportivo pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (1987) , especialização em Desenvolvimento Humano e Motricidade pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (1989) , mestrado em Ciências do Movimento Humano pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1992) e doutorado em Ph.D. Motor Development pela University of Maryland System (1997) . Atualmente é Professor Assistente Doutor da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Membro de corpo editorial da Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, Membro de corpo editorial da Infant Behavior & Development, Membro de corpo editorial da Revista da Sociedade Brasileira de Atividade Motora Adaptada (1413-9006), Membro de corpo editorial da Brazilian Journal of Motor Behavior, Revisor de periódico da Revista Brasileira de Fisioterapia, Revisor de periódico da Fisioterapia em Movimento, Revisor de periódico da Revista Fisioterapia e Pesquisa, Revisor de periódico da Revista Brasileira de Cineantropometria & Desempenho Humano, Revisor de periódico da Journal of Motor Behavior, Professor Assistente I da Universidade Cruzeiro do Sul, Revisor de periódico da Neuroscience Letters, Revisor de periódico da RBPG. Revista Brasileira de Pós-Graduação, Revisor de periódico da Motriz (Rio Claro) e Membro de corpo editorial da Revista Brasileira de Fisioterapia. Tem experiência na área de Educação Física. Atuando principalmente nos seguintes temas: motor development, Perception-action, postural control Currículo Lattes
Published
2012-01-04
How to Cite
1.
Cotrim JR, Lemos AG, Néri Junior JE, Barela JA. <b>Development of fundamental motor skills in children with different school contexts</b&gt; - doi: 10.4025/reveducfis.v22i4.12575. JPhysEduc [Internet]. 2012Jan.4 [cited 2025Sep.30];22(4):523-3. Available from: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/RevEducFis/article/view/12575
Section
Original Articles