Evaluation practices of physical education teacher: inventing possibilities

  • Wagner dos Santos Professor da Universidade Federal do Espírito Santo/Ufes. Departamento de Ginástica. Programa de Pós-Graduação em Educação Física.
  • Aline de Oliveira Vieira Universidade Federal do Espírito Santo/Ufes. Programa de Pós-Graduação em Educação Física.
  • Ronildo Stieg Universidade Federal do Espírito Santo/Ufes. Programa de Pós-Graduação em Educação Física.
  • Bruna Jéssica Mathias Universidade Federal do Espírito Santo/Ufes.
  • Juliana Martins Cassani Universidade Federal do Espírito Santo/Ufes. Programa de Pós-Graduação em Educação Física.
Keywords: Physical Education. Assessment. Registration tools.

Abstract

The present study aims to offer and analyze concrete possibilities of evaluation practices for School Physical Education. It assumes, as a theoretical-methodological approach, the narrative (auto) biographical and has as collaborators two Physical Education teachers. The research has as sources sources: evaluative records produced with the children (drawings, photographs, song lyrics) and teachers' narratives. The results show that a teacher has been based on an evaluation for the students' learning, inventing instruments that enabled her to understand the appropriations of the students of the specific knowledge of Physical Education; And another teacher centralizes her evaluation in the teaching and learning practices, producing instruments that allowed the self-evaluation of those involved.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Wagner dos Santos, Professor da Universidade Federal do Espírito Santo/Ufes. Departamento de Ginástica. Programa de Pós-Graduação em Educação Física.
Doutor em Educação pela Universidade Federal do Espírito Santo/Ufes. Coordenador do Instituto de Pesquisa em Educação e Educação Física (Proteoria).
Aline de Oliveira Vieira, Universidade Federal do Espírito Santo/Ufes. Programa de Pós-Graduação em Educação Física.
Doutoranda em Educação Física pela Universidade Federal do Espírito Santo/Ufes. Integrante do Instituto de Pesquisa em Educação e Educação Física (Proteoria).
Ronildo Stieg, Universidade Federal do Espírito Santo/Ufes. Programa de Pós-Graduação em Educação Física.
Doutorando em Educação Física pela Universidade Federal do Espírito Santo/Ufes. Integrante do Instituto de Pesquisa em Educação e Educação Física (Proteoria).
Bruna Jéssica Mathias, Universidade Federal do Espírito Santo/Ufes.
Licenciada em Educação Física pela Universidade Federal do Espírito Santo/Ufes. Integrante do Instituto de Pesquisa em Educação e Educação Física (Proteoria).
Juliana Martins Cassani, Universidade Federal do Espírito Santo/Ufes. Programa de Pós-Graduação em Educação Física.
Doutoranda em Educação Física pela Universidade Federal do Espírito Santo/Ufes. Integrante do Instituto de Pesquisa em Educação e Educação Física (Proteoria).
Published
2018-12-03
How to Cite
1.
Santos W dos, Vieira A de O, Stieg R, Mathias BJ, Cassani JM. Evaluation practices of physical education teacher: inventing possibilities. JPhysEduc [Internet]. 2018Dec.3 [cited 2025Sep.10];30(1):e-3005. Available from: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/RevEducFis/article/view/38280
Section
Pedagogical and cultural aspects